|
… ВІК (4-5 років)
1.1 Основні завдання програми Оздоровчі: - ознайомити дитину з чинниками здоров’я; - розширювати елементарні уявлення про будову людського тіла; - сприяти підвищенню руховій активності, самостійності та творчості в процесі організації рухової діяльності. Освітні: - формувати практичні вміння дбати про власне здоров’я, безпеку свого організму; - збагачувати руховий досвід кожної дитини, орієнтуючись на її індивідуальні особливості та можливості. Виховні: - виховувати наполегливість, витримку, бажання виконувати рухові дії правильно та гарно, діставати від цього задоволення; - сприяти встановленню дружних взаємин з однолітками, виявленню чуйності, доброзичливості та взаємодопомоги, позитивному ставленню до особливостей поведінки дівчаток і хлопчиків; - викликати інтерес до фізичних вправ, рухливих ігор та вправ з елементами спорту.
1.2 Навчально-тематичний план
1.3 Вікові можливості Триває розвиток дитячого організму, всіх його органів та систем. Удосконалюються фізіологічні функції, обмінні та терморегуляційні процеси, діяльність серцево-судинної та дихальної систем, що зумовлює зниження частоти серцевих скорочень та частоти дихання за хвилину. Видозмінюється форма грудної клітки, інтенсивно формуються череп, кістки рук, тазу, вигинів стопи та хребта. Знижується темп розвитку легенів. Поступово формується тип грудного та грудно-черевного дихання. Відбуваються структурні зміни у м'язових тканинах, інтенсивно розвиваються моторні функції, зростає потреба в руховій активності та самостійних діях. Дитина четвертого-п'ятого років життя охоче виконує гігієнічні процедури, набуває навичок самообслуговування, починає розуміти правила безпечної поведінки. Зростає її інтерес до будови-людського тіла, функціональних можливостей його певних частин, ознак статі, вона чекає від дорослого достовірної та доступної інформації, яка сприяє становленню її елементарної компетентності. Збільшується вага мускулатури (особливо нижніх кінцівок), зростає сила та працездатність м'язів. Динамічна робота сприяє активному розвитку м'язової та кісткової систем, що зумовлює їх інтенсивне зростання, внаслідок чого довготривале статичне положення та надмірне м'язове напруження призводять до негативних змін: травм, плоскостопості та дефектів постави. Специфіка фізичного виховання полягає у необхідності чітко дозувати інтенсивність та тривалість рухової діяльності дітей: вона має бути різноманітною, короткотривалою, з чергуванням вправ високої, середньої та низької інтенсивності. Істотно зростає потреба в руховій активності, самостійному виконанні. Обсяг рухової активності становить 12-14 тис. умовних кроків, тривалість — 4 год. 20 хв., інтенсивність — 48-54 рухів за хвилину. Підвищуються функціональні можливості дітей, зростає працездатність, удосконалюються координація рухів, орієнтування в просторі (під час бігу, ходьби, поворотів, лазіння, стрибків). Збереженню стійкого положення тулуба сприяють вправи з рівноваги. Рухи дитини четвертого-п'ятого років мають цілеспрямований характер, рухові дії стають усвідомленішими. Дошкільник прагне співвідносити свої рухи із зразком, чітко виконувати їх за показом дорослого та словесною інструкцією, охоче виконує їх разом з однолітками. Проте йому ще важко розраховувати м'язові зусилля, оцінити власні можливості, у цьому він покладається на допомогу й підтримку дорослого. У хлопчиків і дівчаток з'являється інтерес до тілобудови та рухів одне одного. Молодший дошкільник диференціює людей за ознакою статі, ідентифікує себе з представниками своєї статі, орієнтується у статево-рольових пріоритетах. Рухова активність хлопчиків, як правило, вища ніж у дівчаток, вони надають перевагу швидкісно-силовим вправам. Проте значних відмінностей у силових показниках хлопчиків і дівчаток у цьому віці не спостерігається. Протягом четвертого і п'ятого років життя змінюються фізичні можливості дитини: вона стає дедалі самостійнішою в самообслуговуванні, починає свідоміше ставитися до гігієнічних та загартувальних процедур, правильного харчування, розуміє їхнє значення для власного здоров'я, розвитку організму. У чотири роки завершується формування загальної структури бігу, проте біговий крок лишається ще не дуже рівномірним та швидким, зі слабким відштовхуванням та "пасивними рухами рук. Наприкінці п'ятого року життя у дітей з'являється прагнення вдосконалювати техніку рухів ніг та рук: вони стають циклічними, поступово розвивається ритмічність. Молодший дошкільник оволодіває різними видами стрибків, удосконалюється їх техніка: він відштовхується двома ногами від опори та енергійно змахує руками, м'яко приземлюється, утримує рівновагу. Фази польоту в різних видах стрибків досить стабільні, проте через слабкість м'язів під час їх виконання дитина швидко втомлюється. Поступово вона засвоює осінньо-зимові, весняні та літні спортивні вправи: катання на ковзанах, роликах, гойдання, їзду на двох та триколісних велосипедах, рухи для плавання, катання на санчатах по крижаних доріжках, ходьбу на лижах. У цей віковий період дитина оволодіває початковими формами трудової діяльності, охоче займається самообслуговуванням, працею побутовою та в природі. З допомогою дорослого навчається користуватися полі функціональними предметами, вдосконалює способи дії з ними, навчається діяти разом з однолітками, досягати спільного й соціально значущого результату праці, елементарно планувати свої дії та прогнозувати їхні наслідки, підпорядковувати дії певній меті, свідомо їх регулювати, долати труднощі. Формуються початкові форми трудової діяльності: дитина виконує доручення дорослих, чергує, доглядає за рослинами і тваринами, працює на ділянці, виготовляє вироби з паперу, картону, оволодіває способами виконання елементарних трудових дій, вмінням поводитися із знаряддями праці та матеріалами, узгоджувати свої дії з однолітками, допомагати одне одному. 1.4 Завдання розвитку М'язово-рухова діяльність: ознайомлювати дитину з чинниками здоров'я; формувати практичні вміння дбати про власне здоров'я, фізичний гарт, безпеку свого організму. Розширювати елементарні уявлення про будову людського тіла. Збагачувати руховий досвід кожної дитини, орієнтуючись на її індивідуальні особливості та можливості. Виховувати наполегливість, витримку, бажання виконувати рухові дії правильно та гарно, діставати від цього задоволення. Викликати інтерес до фізичних вправ, рухливих ігор та вправ з елементами спорту. Сприяти руховій активності, самостійності та творчості в процесі організації рухової діяльності. Сприяти встановленню дружніх взаємин з однолітками, виявленню чуйності, доброзичливості та взаємодопомоги, позитивному ставленню до особливостей поведінки дівчаток і хлопчиків. 1.5 Організація життєдіяльності Молодший дошкільник потребує фізичної та психічної захищеності. Дорослий створює безпечні для його фізичного благополуччя та гарного самопочуття умови, показує і розповідає про існування корисного і шкідливого, безпечного і небезпечного, вправляє в умінні бути обережним та вмілим під час виконання рухів різної складності, працює над засвоєнням дитиною елементарних правил безпечної поведінки серед незнайомих предметів, обережного користування колючими та гострими предметами, правильного поводження на воді, на льоду; безпечних дій під час ігор з піском тощо. Батьки і педагоги дбають, щоб обладнання відповідало вікові дітей, а освітлення, аерація, якість харчування, чистота приміщення — гігієнічним нормам. Дорослий запобігає дитячому травматизму, отруєнню їжею, втомлюваності дитини. Він виявляє до неї повагу, доброзичливість, довіру, позитивно оцінює вкладені у предметно-практичну та м'язову активність вольові зусилля та старанність дошкільника. 1.5.1 Фізкультурно-оздоровча робота Щодня проводяться заняття з фізичної культури тривалістю 20-30 хв. (двічі на тиждень у спортивній залі, двічі - на свіжому повітрі в усі пори року, раз на тиждень — пішохідний перехід) 6-9-хвилинна ранкова гімнастика та гігієнічна після денного сну. Дорослий залучає дітей до спільних рухливих ігор і фізичних вправ, привчає гратися дружно, дотримуватися основних правил. Тривалість рухливих ігор, фізичних вправ на прогулянках становить 35-45 хв. До кінця цього вікового періоду дитина спроможна самостійно організовувати ігри з підгрупою однолітків, кататися на велосипеді, самокаті, санчатах, ходити на лижах. Під час занять, де переважає статичне положення тіла, проводяться фізкультурні хвилинки, а між малорухливими заняттями — фізкультурні паузи (динамічні перерви). 1.5.2 Здоров'я і хвороба Дітей ознайомлюють з ознаками здоров'я: гарний настрій, хороший апетит, сон, активність, бадьорість, відсутність шкідливих звичок; наголошують на значенні для здоров'я позитивних емоцій, засобів фізичного гарту; пояснюють, що рухова діяльність — супутник здоров'я, що довготривале сидіння біля телевізора та комп'ютера шкідливе для нього; звертають увагу на те, що на здоров'ї негативно позначається переохолодження та перегрівання (холодні напої, невідповідність одягу погодним умовам); навчають виявляти основні ознаки власного нездоров'я (біль, нудота, кволість, температура), без капризувань виконувати профілактичні та лікувальні процедури, розуміти їх необхідність. 1.5.3 Зовнішність, тіло, основні органи Дорослий розширює знання молодшого дошкільника про своє тіло, надає йому доступну та життєво необхідну інформацію (очі бачать; від пилу, вітру, яскравого світла їх захищають повіки та вії; брови — від поту, дощу, снігу; ніс дає можливість дихати, відчувати різноманітні запахи, під час дихання захищає від пилу та холодного повітря; у ротовій порожнині уможливлює відчути смак, у ній є зуби, що подрібнюють їжу; за допомогою язика ми розмовляємо; вухами чуємо різні звуки, для цього вони мають бути чистими та здоровими; волосся захищає голову від перегрівання та переохолодження, пошкоджень; за допомогою правої та лівої рук виконуються різноманітні дії: ліплення, малювання, одягання, догляд за тілом тощо; щоб маніпулювати руками було зручно, вони мають лікті, за допомогою яких згинаються, кисті та пальці; ноги потрібні для пересування, вони згинаються в колінах, мають стопу /п'яточку й носочок/ і пальці; тулуб складається з плечей, грудей, живота, спини, статевих органів, сідниць; рівна постава тулуба прикрашає людину, забезпечує легке та вправне пересування; на її формування позитивно впливають фізичні вправи тощо); Щоб усі органи й системи організму вправно працювали, вони мають бути завжди доглянутими, чистими й охайними. 1.5.4 Статева ідентифікація та диференціація Дорослий звертає увагу дитини на те, що стать людини проявляється у зовнішності, поведінці, діяльності. Разом з нею визначають найістотніші відмінності між хлопчиками і дівчатками, хлопчиком та чоловіком, дівчинкою — жінкою; знаходять між ними спільне, у ході спостереження визначають чоловічі та жіночі ролі, професії, інтереси. 1.5.5 Розвиток організму Через спостереження, бесіди та пояснення дорослий підводить дитину до розуміння того, що для зростання та розвитку організму необхідно дотримуватися певного розпорядку дня, правильно харчуватися, займатися фізичною культурою, загартовуванням, утримувати тіло в чистоті. Він пояснює, що люди різного віку різняться вагою, довжиною тіла, силою, тіло будовою, фізичною витривалістю тощо. 1.5.6 Безпека організму та діяльності Дорослий ознайомлює дитину з правилами безпечного перебування вдома, дитячому садку, на спортивному майданчику; роз'яснює, що побутовими приладами, електрикою, газом, водою вона може користуватися лише разом з дорослим чи за його присутності; практично показує небезпечність вогню, гарячих предметів, металу на морозі, відкритих водойм, ям, каналізаційних люків, будівельних майданчиків тощо, навчає доцільної поведінки в екстремальних умовах. Батьки й педагоги стимулюють дотримання дитиною правил дорожнього руху, навчають орієнтуватися на сигнали світлофора, користуватися пішохідними переходами, переходити дорогу лише у супроводі дорослого; роз'яснюють правила поведінки в метро, на залізниці тощо. Особлива увага приділяється прищепленню елементарних навичок особистої гігієни для запобігання захворюванням. 1.6 Забезпечення рухової активності 1.6.1 Вправи з основних рухів Ходьба. Керівник залучає дітей до ходьби: з високим підніманням колін; на зовнішній та внутрішній сторонах стопи; на носках, п'ятах, малими та широкими кроками, "змійкою" між предметами (кубиками, кеглями, м'ячами) з різним положенням рук (на поясі, в сторони, за спиною), приставним кроком лівим і правим боками з рухами рук (плеск над головою, перед грудьми, за спиною), яка чергується зі стрибками; у колоні, зі зміною темпу та ведучого. Біг. Керівник спонукає дітей наздоганяти предмети, що котяться, пробігати між двома лініями (відстань між ними 25-30 см), бігати в середньому темпі 15-20 с, у повільному темпі — до 40-50 с; бігати на носках, високо піднімаючи коліна, широким кроком; у колоні і парами, у різних напрямах: по колу, в колоні змійкою, між предметами, з ловінням і вивертанням; 50-60 м із середньою швидкістю у чергуванні (три-чотири рази) з ходьбою (пів дистанції — ходьба), на 10 м — з максимальною швидкістю за 3,4-3,7 с; 20 м — за 5,4-6 с; 30 м — за 8,5-9,5 с. (наприкінці навчального року); човниковий біг тричі по 5-8 м. Вправляє в умінні пробігати швидко 10 м з двома-трьома перервами, повільно до 300 м по пересіченій місцевості. Стрибки. Батьки і педагоги залучають дітей до стрибків на місці, з просуванням уперед (2-3 м), через лінії, невисокі предмети, на правій та лівій нозі на місці; на двох ногах з поворотами навколо себе на 90° за один стрибок; через чотири-шість мотузок (відстань між ними близько 50 см); у довжину з місця (відстань 70-80 см); з висоти 10-30 см; із короткою скакалкою (16-20 стрибків). Навчають стрибати вгору, намагаючись торкнутись обома руками предмета, підвішеного на 10-12 см вище від піднятих угору рук. Кочення, кидання. Керівник спонукає дітей: підкидати м'яч угору й ловити його обома руками (3-6 разів підряд); ударяти м'ячем об землю (підлогу) й ловити його; прокочувати м'ячі, кульки, обручі між предметами, у "ворітця" (ширина 50-40 см) з відстані 2-2,5 м. Вправляє в перекиданні маленьких м'ячів однією, двома руками через мотузку (з відстані 1,5-2,5 м), підвішену на рівні голови дітей; кидати м'яч одне одному обома руками знизу, від грудей та з-за голови і ловити його (відстань1,5—2 м); кидати торбинки з піском, м'ячі в горизонтальну ціль (ящик, кошик), у вертикальну ціль (щит, дерево) з відстані 1,5-3 м; кидати м'яч, торбинку з піском (маса 100 г), шишки правою та лівою руками на дальність (наприкінці року відстань не менш як 3,5-6,5 м). Повзання, лазіння. Дітей зацікавлюють повзанням по підлозі в упорі стоячи на колінах та кистях рук на відстані 4—10 м прямо та змійкою; підлізанням під перешкоди заввишки 30-40 см. Заохочувати повзати по гімнастичній лаві, лежачи на животі та підтягуючись руками; пролізати в обруч діаметром 60-50 см правим, лівим боком та прямо; перелізати через колоду (лаву).- Вправляють у лазінні по гімнастичній стінці, парканчику, похилій драбинці заввишки до 2 м та спусканні униз у зручний для дитини спосіб, згодом у переході в однойменний спосіб; переході з одного прольоту гімнастичної стінки на інший приставним кроком ліворуч і праворуч. Рівновага. Ходьба по прямій доріжці (ширина 20-15 см, Довжина 4-5 м), звивистій доріжці, ребристій дошці, мотузку, по колу та зигзагоподібне (завдовжки 10 м), дошці (ширина 25-15 см), піднятій одним кінцем від підлоги на висоту 15-35 см; по гімнастичній лаві, колоді прямо, боком, приставним кроком, з рухами рук (уперед, в сторони) та переступанням через предмети (кубики, м'ячі); ходьбу з торбинкою масою 300 г на голові, руки в сторони, на поясі. Керівник заохочує дітей підніматися на куб (висота 25 см), лаву, постояти на них, розвівши руки в сторони, зійти; утримувати рівновагу, стоячи на носках, руки вгору; утримувати рівновагу на одній нозі, піднявши другу вперед або в сторону, руки на поясі; крутитися в обидва боки, руки на поясі, у сторони, робити перекати з п'яток на носки і навпаки, стоячи серединою ступні на гімнастичній палиці; самостійно ковзатися на крижаних доріжках. Загальнорозвівальні вправи: - вправи для рук, плечового пояса і тулуба з різних вихідних положень: стоячи (ступні ніг трохи розставлені й паралельні), сидячи та лежачи на підлозі. Більшість загальнорозвівальних вправ мають імітаційний характер. Доцільно використовувати вправи з предметами (кубики, стрічки, м'ячі). Варто стежити за тим, щоб діти дотримувалися певних інтервалів під час руху в різних шикуваннях, не відставали від тих, хто стоїть попереду; - вправи для рук і плечового пояса: піднімати руки вперед, угору, в сторони; відводити руки назад, за спину; розмахувати руками вперед - назад, вниз - угору, виконувати махи руками над головою і перед собою, поперемінно піднімати руки вгору - вперед, відводити ривком назад; робити колові рухи зігнутими в ліктях руками; піднімати та опускати зігнуті руки; ставити руки перед грудьми; закладати кисть за голову і розводити лікті; стискати і розтискати кисті, обертати їх, зводити і розводити пальці, витягувати їх у положеннях руки в сторони; - вправи для тулуба: повороти праворуч - ліворуч, виконуючи махи руками (вперед, у сторони), нахиляти тулуб уперед, у сторони, тримаючи руки на поясі, за головою, за спиною (у замку); стоячи на колінах, сідати на п'ятки і підніматися; лежачи на животі, піднімати ноги і руки; перевертатися з боку на бік; робити стійку:— ноги разом (нарізно), нахилятися уперед, діставати пальцями пальці ніг, класти і піднімати з підлоги предмети; прокочувати навколо себе м'яч з вихідного положення сидячи на підлозі і стоячи на колінах; піднімати обидві ноги над підлогою в упорі сидячи, руки позаду; згинати і випрямляти, опускати їх на підлогу; в упорі, стоячи на колінах, прогинати і вигинати спину, по черзі піднімати руки; перевертатися в різні способи: зі спини на живіт з витягнутими руками вперед, угору, в сторони; піднімати витягнуті вперед руки, плечі й голову із положення лежачи на животі; - вправи для ніг: кроки вперед, у сторони, назад; згинати і розгинати одну ногу в коліні, стоячи на другій; підніматися на носки, виставляти ногу вперед на п'ятку; ворушити пальцями ніг; піднімати пальцями ніг мотузок, захоплювати ступнями ніг і перекладати з місця на місце предмети із вихідного положення сидячи; переступати приставним кроком убік; підніматися на носки і стояти; виставляти по черзі ноги вперед на п'ятку, потім — на носок, притупувати; присідати, напівприсідати з опорою і без неї. Фізична реабілітація: корегуючи вправи для формування правильної постави, профілактики плоскостопості, при захворюваннях серцево-судиної, дихальної, травної та інших ситем. Танцювальні вправи. Крок галопу; рухатися парами по колу у танцях та хороводах; виконувати рухи відповідно до характеру мелодії і змісту пісні. Вправи з шикування та перешиковування. Шикуватися в. коло невеличкими і великою групами, у пари, шеренгу; перешиковуватись у ланки; повертатися праворуч, ліворуч, кругом. 1.6.2 Вправи спортивного характеру Катання на санках: катання удвох-втрьох одного, спускання з невисокої гірки по одному, гальмування під час спуску п'ятками ніг, руками натягують шнур, злегка нахилившись назад; грають в ігри: "Санний потяг"; "Навколо санчат — стрибунці"; "Веселі трійки". Рухливі ігри: «Хто швидке опустить обруч?», «Водії», «Зміні прапорець», «Сміле вперед», «Де хто живе?», «До свого прапорця», «Виручай», «Ловля метелика», «Шукай ведучого», «Не помились», «Так можна, так не можна», «Зберегти предмет», «У ведмедя во бору», «Набрось кільце», «Карусель», «Мотузочка», «Придумай рух», «Горі-горі ясно з хустинкою», «Струмочок», «Встигни зайняти», «Гра в номери», «Штандер», «А ну-ка повтори», «Горобці і ворони», «Дожени м’яч», «Шукай м’яч», «Золоті ворітця», «Заєць», «Дай руку», «Білка на дереві», «Ми – веселі хлопчата», «М’яч в коло», «Хто далі кине», «Влуч в ворота», «Піймай метелика», «Найкраща скульптура», «Жаба», «Горобці-пригунці», «Веселий поїзд», «Лабіринт», «Намалюй сонечко», «Замри». Катання на велосипеді: катання на триколісному і двоколісному велосипеді по прямій, по колу; роблять повороти праворуч, ліворуч.
СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК (5-6 років) 2.1 Основні завдання програми Оздоровчі: - охорона життя та зміцнення здоров'я дітей; - формувати правильну поставу і розвивати всі групи м'язів; - підвищувати рівень стійкості організму до впливу несприятливих факторів навколишнього середовища; - спонукати дітей до самостійного використання добре знайомих видів і способів загартування вдома і в дитячому садку. Освітні: - формувати уявлення про своє тіло, про необхідність збереження свого здоров'я; - опанувати різновидами життєнеобхідних рухів - ходьби, бігу, стрибків, лазіння...; - збільшувати запаси рухових навичок та вмінь за рахунок розучування спортивних вправ та ігор з елементами спорту; - формувати культурно-гігієнічні навички; - розширювати знання дітей про розмаїття фізичних і спортивних вправ. Виховні: - розвивати у дітей інтерес до різних видів рухової діяльності (навчальної, ігрової, трудової і тощо.); - підвищувати рівень довільності дій дітей; - розвивати у дітей наполегливість і витримку при досягненні мети, прагнення до якісного виконання руху; - розвивати доброзичливі відносини з однолітками в процесі спільної рухової діяльності; - виховувати любов до спорту; - формувати позитивні моральні та вольові риси характеру. 2.2 Навчально-тематичний план
2.3 Вікові можливості Старшого дошкільника цікавлять питання функціонування основних органів та систем організму, здоров’я та нездоров’я, чинники здоров’я, можливості вдосконалення свого організму. Він свідомо ставиться до власного здоров’я, починає обирати еталони для наслідування. Завдяки цьому формування основ здорового способу життя стає актуальним. Зростає роль дослідно-експериментальної діяльності, дитина прагне переконатися в достовірності отриманої від дорослих інформації, що стосується її фізичного «Я». Завершується формування та окостеніння скелету; збільшується довжина рук та ніг, зростають їхні силові показники; формується постава. Удосконалюються основні нервові процеси (рухливість, урівноваженість, стійкість), проте здатність до інтенсивної та довготривалої діяльності ще не висока — малюк швидко втомлюється (фізично та психічно), що передбачає необхідність зміни інтенсивності різних видів діяльності та рухів. Рухова активність старшого дошкільника висока, але порівняно з попереднім віком стає більш цілеспрямованою, такою, що відповідає індивідуальним можливостям дитини, її досвіду, інтересам, особистісним домаганням. Об’єм рухової активності становить близько 13-17 тис. кроків, інтенсивність — 40-70 рухів за хвилину, тривалість — 4,5-5 год, протягом дня. У виборі рухів: хлопчики віддають перевагу швидкісно-силовим вправам (стрибкам, метанню, бігу), дівчатка — вправам, що потребують координації рухів, чіткості виконання (на рівновагу, різним видам стрибання (скакалка, «класики» тощо). Силові показники дітей обох статей можуть бути однаковими, і керівнику слід рахуватися з вибором дитини, її схильністю до певних видів рухових дій. У старшого дошкільника встановлюється властива дорослій людині координація рухів різних м’язових груп. Дитина починає розуміти залежність результату від якості виконання структурних елементів руху. Набуває значення аналіз результатів діяльності, порівняння, оцінка. За рахунок розвитку фізичних якостей (сили, гнучкості, спритності, швидкості, окоміру) в рухах з’являється легкість та узгодженість, набутий руховий досвід доцільно застосовують у різних видах діяльності. Усвідомлюючи власні можливості, дитина здатна для досягнення кращих результатів виявляти старанність, наполегливість. Старший дошкільник не лише знає правила безпечної поведінки та здорового способу життя, а й самостійно дотримується їх. Він здатен зрозуміти зв’язок між станом власного здоров’я та способом життя, проаналізувати й пояснити причини змін у стані свого здоров’я природними чинниками, що впливають на нього, може самостійно визначити необхідність провітрювання, прибирання помешкання, утримання його та власного тіла в чистоті. Наприкінці дошкільного віку рухи стають чіткими й упевненими, зростає динаміка кількісних та якісних показників: дитина спроможна швидко адаптуватися до змінних умов, самостійно обирати доцільний спосіб виконання рухів; вищою стає загальна фізична працездатність та витривалість, з’являється стале позитивне ставлення до спільної рухової діяльності, завдяки чому виникають об’єднання за інтересами, довготривалі ігри та спільні рухові дії, узгоджена взаємодія заради досягнення спільної мети. 2.4 Завдання розвитку М'язово-рухова діяльність: збагачувати знання дітей про власний організм та здоров'я; формувати потребу дбати про своє здоров'я та здоров'я людей, що навколо, систематично займатися фізкультурою, спортом, загартовуватися; дбайливо ставитися до свого тіла та організму, вміти його доглядати; сприяти усвідомленню зв'язків, що існують у природі, їхньої ролі у житті людини, закономірностей змін у її організмі; формувати міцні рухові навички та забезпечувати якість їх виконання; розвивати рухові якості — швидкість, спритність, загальну витривалість, гнучкість і силу, сміливість та винахідливість, спонукати до їх виявлень; поліпшувати орієнтацію у просторі, відчуття рівноваги, вміння утримувати рівну поставу; розвивати потребу в щоденній руховій діяльності; виховувати самостійність у рухливих іграх, виконанні правил гри, взаємодопомогу, коректне ставлення до своїх ровесників, співпереживання з приводу їхніх невдач; підтримувати інтерес до занять фізкультурою, різних видів спорту й визначних подій спортивного життя в Україні та світі. 2.5 Організація життєдіяльності Спосіб життя старшого дошкільника має бути рухливим, навантаження чергуватися з відпочинком, колективні ігри та заняття – з можливістю побути на самоті, слід збалансувати м’язову та предметно-практичну діяльність. 2.5.1 Фізкультурно-оздоровча робота Спрямована на формування в дітей потреби в щоденному виконанні ранкової та гігієнічної, після денного сну, гімнастики (тривалість 8-12 хв.); розвиток уміння чітко виконувати загальнорозвівальні вправи з різних вихідних положень, з більшою амплітудою, в заданому темпі. Педагог проводить щоденні заняття з фізичної культури тривалістю 30-40 хв., залучає дітей до підготовки та прибирання фізкультурного обладнання, заохочує до самостійної гри в природних умовах, організації рухливих ігор і виконання фізичних вправ під час прогулянки (тривалість 45-60 хв.), ігор спортивного характеру (ігри-естафети, городки, настільний теніс, бадмінтон, баскетбол, хокей, футбол тощо). На заняттях з фізичної культури та прогулянках удосконалюються вміння дошкільника кататися на велосипеді, самокаті, ковзанах, санках. Педагог залучає вихованців до підготовки фізкультурних свят, спортивних розваг, командних змагань, і днів здоров'я, продумує маршрути та завдання піших переходів, спонукає їх до проявів витривалості, вправності, наполегливості, винахідливості, співчуття, взаємодопомоги. 2.5.2 Здоров'я і хвороба Батьки і педагоги розширюють знання дошкільників про те, що є корисним (міцний сон, свіже повітря, раціональне харчування, особиста гігієна, фізичні вправи) і шкідливим для їхнього здоров'я (надання переваги борошняним та солодким стравам, тривале сидіння перед телевізором, комп'ютером, шкідливі звички, бруд, недотримання розпорядку дня тощо). Вони пояснюють дитині причини деяких захворювань та шляхи запобігання їм; доводять, що довготривале життя потребує уваги людини до свого здоров'я; розповідають, що … Продолжение » |