…джерелом зміцнення здоров'я і запобігання хворобам є здоровий спосіб життя та безпечна поведінка у довкіллі; наголошують на необхідності дотримуватися певних правил поведінки у разі захворювання; до­цільності виконання настанов лікаря (лежати в ліжку, приймати лікувальні процедури, стежити за самопочуттям, повідомляти про його зміни, не брати ліки без дозволу доро­слих). Батьки і педагоги формують у старших дошкільників коректне, чуйне ставлення до людей з певними вадами фі­зичного та психічного здоров'я.

2.5.3 Зовнішність, тіло, основні органи

     Керівник закріплює уявлення дитини про себе та власне тіло, підводить до сприйняття ними самобутності, неповторності власного "Я", вихо­вує позитивне ставлення до власної зовнішності (гарні очі, колір та пишність волосся; струнка постава, вправні кінцівки тощо). Дорослий задовольняє елементарну допитливість ди­тини стосовно свого організму — його будови, призначення, умов та ознак нормального функціонування серцево-судин­ної, дихальної, м'язової, опорно-рухової, травної та видільної систем, шкіри (надається синкретична, а не деталізована, ана­томічна інформація), особливостей тілобудови дівчинки та хлопчика, жінки і чоловіка. Важливо ознайомлювати дошкіль­ника з необхідністю охороняти зір, слух, поставу, шкіру та ін­ші органи; звертати їхню увагу на різноманітність сенсорних вражень, які надає організм у процесі пізнання, підкреслюва­ти значення емоцій для зовнішнього вигляду, настрою, праце­здатності, встановлення позитивних стосунків з оточенням.

2.5.4 Статева ідентифікація та диференціація

     Керівник під­тримує позитивне ставлення дітей до власної статі, сприяє розумінню нею своєї природи та відмінностей, норм стосун­ків між хлопчиками та дівчатками. Батьки і педагоги розпові­дають про те, що під час вагітності та вигодовування немов­ляти жінка потребує дбайливого ставлення до себе, зверта­ють увагу на зміну її зовнішнього вигляду (з'являється вели­кий живіт, в якому живе й розвивається плід). Чоловік і жінка разом дбають про його здоров'я та благополуччя, після наро­дження виховують дитину, дбають про неї, один про одного та інших членів родини. Дорослі привертають увагу дитини  до того, що жінка створює затишок у родині, а чоловік забезпечує матеріальний добробут і є захисником сім'ї, роду, Батьківщини. Якщо у дитини виникають запитання щодо стате­вих відмінностей та народження дітей, дорослий індивідуально задовольняє її допитливість доступною достовірною інформацією, подаючи її як природну й доцільну.

2.5.5 Розвиток організму

     У ході спілкування та спостережень за різними людьми звертати увагу дошкільника на відміннос­ті в будові тіла дітей та дорослих, дізнається про те, що ор­ганізм розвивається протягом усього життя, що позначаєть­ся на зовнішньому вигляді та поведінці. Дитина дістає уяв­лення про швидкий темп зростання й розвитку в дитинстві, особливості розвитку дорослої людини (організм міцнішає, вдосконалюються рухи, вправними стають кінцівки, зроста­ють можливості, розширюється сфера .діяльності, дорослі навчаються та працюють, створюють сім'ю, народжують ді­тей); дізнається про те, що в похилому віці погіршується стан здоров'я людини (вона стає слабкішою, змінюється її постава, функціонування систем організму, еластичність шкіри, уповільнюються та слабшають рухи, зменшується витривалість тощо). Дошкільника повідомляють про існу­вання зв'язку між віком та вагою, довжиною, об'ємом та масою тіла; про залежність зовнішнього вигляду та стану організму від успадкованих чинників, особливостей умов життя, активності людини; про тривалість життя, зв'язок різних поколінь, передачу досвіду старшими — молодшим; про те, що людський організм функціонує як єдине ціле, тіс­но пов'язане зі змінами в навколишньому середовищі.

2.5.6 Гігієна тіла, гігієна діяльності

     Педагог допомагає до­шкільникові усвідомити необхідність дотримання правил догляду за окремими частинами тіла та органами: обличчям, руками, ногами, нігтями, волоссям, вухами, ротовою порож­ниною, органами виділення. Виховує потребу в самостійно­му користуванні індивідуальними гігієнічними засобами та предметами догляду; дає елементарну інформацію про наяв­ність в організмі мікроістот (вірусів, бактерій, мікроорганіз­мів) та значення профілактики вірусних та інфекційних за­хворювань. Формує культуру споживання їжі, навчає правильно користуватися столовими приборами, не їсти "на ходу" (на вулиці, в транспорті), не брати їжу брудними (невимитими) руками. Заохочує дитину контро­лювати положення свого тіла під час фізичного навантажен­ня, наголошує на доцільності змін видів діяльності протягом дня, значенні фізкультурно-оздоровчих заходів; формує культуру м'язової та предметно-практичної активності, вміння самостійно її планувати, обирати матеріали та облад­нання, бути охайною, долати труднощі на шляху до мети, об'єктивно оцінювати результати, розуміти, що кожний вид діяльності потребує зручного та доцільного одягу, взуття.

2.5.7 Безпека життєдіяльності

    Педагог створюють сприятливі умови для свідомого сприйняття дітьми правил безпечної поведінки: вдома (поводження з незнайомими предметами та речовинами, вогнем, електроприладами то­що); на вулиці (дотримання правил дорожнього руху, зустріч з незнайомими людьми, тваринами), під час відпочинку на водоймі, в лісі; в екстремальних умовах (пожежа, повінь). Батьки і педагоги ознайомлюють старших дошкільників з правилами користування телефоном, повідомляють номери телефонів основних служб допомоги, привчають користува­тися ними в разі потреби. Дорослі вправляють дітей у знанні своєї адреси, навчають звертатися по допомогу до працівників міліції в разі, якщо вони відстали або загубилися. В сім'ї та дошкільному навчальному закладі старших дошкільників навчають надавати першу допомогу при носових кровоте­чах, нескладних травмах, опіках, тепловому та сонячному перегріванні.

     Дорослі створюють сприят­ливі умови для вправляння старшого дошкільника у безпеч­ній, конструктивній, доцільній м'язовій та предметно-прак­тичній активності, організовують повноцінне й раціональне харчування, комплекс загартувальних процедур. Вони дба­ють про те, щоб обладнання приміщень відповідало санітар­ним нормам, було безпечним, надійно закріпленим. Задля захищеності та впевненості дитини дорослі вчать її орієнту­ватися у безпечних та шкідливих речовинах, матеріалах, ко­ристуватися ними. Сприяючи активній руховій діяльності дитини протягом дня, дорослі заохочують її до проявів іні­ціативи, допитливості, творчості, наполегливості у досяг­ненні результатів. Планують спільну рухову діяльність для розвитку почуття впевненості. Відчуттю впевненості та за­хищеності дитини сприятиме знання про розташування в приміщенні різних предметів, речей, обладнання, інстру­ментів, лікувальних та побутових речовин тощо, користу­вання ними лише з дозволу та в присутності дорослих; уяв­лення про небезпечні наслідки невмілого поводження з вог­нем, водою, газовими та електроприладами тощо. Важливу роль у становленні особистості відіграє увага дорослих до найменших досягнень дошкільника у фізичній сфері, повага до його зусиль та вміння долати труднощі, врахування його інтересів, надання права вибору змісту рухової діяльності.

 

2.6 Забезпечення рухової активності 

2.6.1 Вправи з основних рухів 

      Ходьба. Ходити легко, невимушено виконуючи різні рухи руками, зберігаючи правильну поставу. Користуватися різними способами ходьби: на носках, на п'ятках, на зовнішній та внутрішній сторонах стопи, випадами та в присіді, високо піднімаючи коліна, навприсядки, на зігнутих ногах, на прямих ногах, не згинаючи колін. Ходити в різному темпі, з перекатом з п'ятки на носок; приставним та перехресним кроком; спиною вперед; приставним кроком, уперед і назад із заплющеними очима (3-4м), з переступанням через предмети; з предметом у руках; в колоні по одному та парами; «змійкою» зі зміною напрямку. Ходити широким кроком з виконанням завдань (підняти м'яч, розвести руки в сторони і т. д.).

       Біг. Бігати на носках високо піднімаючи коліна короткими та широкими кроками; з подоланням перешкод - оббігати та перестрибувати предмети (кубики, кеглі); бігати, викидаючи прямі ноги вперед, закидаючи гомілки назад, бігати у колоні по одному і парами, перешиковуватися за сигналом (з бігу врозтіч, у колону по одному); бігати «змійкою» між розставленими на підлозі предметами в одну лінію, «зигзагом», «равликом» (улиткой), човниковий біг 3-5 разів по 10 м; приставним кроком вперед, правим та лівим боком; бігати спиною вперед, зберігаючи напрям і рівновагу; зі скакалкою, м'ячем, по дошці, лаві, колоді; бігати з високого старту навипередки 25-30м; у повільному темпі 2-3,5хв.

      Стрибки. Стрибати по черзі на правій, лівій нозі, просуваючись уперед на 5 м; штовхаючи перед собою маленький предмет (м'яч); на обох ногах на місці з поворотом кругом; рухаючись уперед із затиснутою між ногами торбинкою з піском або м'ячем; перестрибувати на обох ногах 5-6 предметів (висота 15-20 см); стрибати на одній нозі, просуваючись уперед; застрибувати на предмети (колоду, лаву заввишки до 20 см); підстрибувати на місці і з розбігу (3-4 кроки), намагаючись дістати предмет, підвішений на 15-30 см вище від піднятої вгору руки дитини; стрибати у довжину з  місця (відстань 80-110 см), у висоту (30-55 см), в глибину (з колоди, куба) заввишки 30-40 см у зазначене місце (м'яке і стійке приземлення); стрибати через довгу й коротку скакалки у різні способи.

       Кидання, ловіння. метання. Перекидати м'яч із однієї руки в другу в різному темпі (повільному, швидкому); відбивати м'яч об землю на місці (не менше 12 разів); просуваючись вперед поперемінним та приставним кроками (до 5-6 м); перекидати м'яч іншій дитині обома руками від грудей, з-за голови, стоячи або рухаючись уперед; ловити його з різних вихідних положень (стоячи, сидячи), знизу з відскоку від підлоги з відстані 3-4 м; підкидати м'яч і ловити його обома руками до 20 разів підряд; бити м'ячем об землю, об стіну; підкидати вгору і ловити його після виконання додаткових рухів (плеску перед грудьми); кидати великі та маленькі м'ячі від грудей, знизу та з-за голови однією та обома руками в кільце, прикріплене на відстані 2,2 м від підлоги (землі), з різними швидкістю та положенням тіла (стоячи на місці або рухаючись повільним, швидким кроком уперед); кидати м'ячі, торбинки з піском (маса 200 г) провідною рукою у вертикальну та горизонтальну  ціль  з  відстані  3,5-5 м  на  дальність  на  5-12 м;  кидати  предмети  в   ціль,  яка  рухається; прокочувати м'яч один одному, між предметами.

      Повзання та лазіння. Повзати на передпліччях і колінах, штовхаючи перед собою головою м'яч (45 м); повзати в упорі стоячи на колінах спираючись кистями рук по лаві, колоді, похилій дошці; пролізати в обруч грудьми  вперед, лівим і правим боком; підлізати під дугу (висота 40-50 см) прямо, лівим та правим боком; лазити по гімнастичній стінці до самого верху зручним для дітей способом; переходити з прольоту на проліт приставним кроком; переходити по діагоналі стінки (спускатися вниз вертикально з одного прольоту на іншій); лазити по мотузяній драбинці довільним способом, між рейками парканчика, по похилій дошці, драбині (кут нахилу 25-30*) в упорі стоячи; перелізати з похилої дошки (заввишки 30 – 40 см) на гімнастичну стінку; перелізати через лаву, колоду; підлізати під дугу, мотузок, палицю, розміщені на висоті 40-50 см; лазити по канату на довільну висоту; підтягуватись по гімнастичній лаві, лежачи на животі або сидячи верхи, рухаючи руками одночасно та поперемінно.

      Рівновага. Ходити по дошці, гімнастичній лаві (завширшки 25-15см, заввишки 30-40см), по колоді прямо і боком, тримаючи в руках палицю, м'яч, переступаючи через кубики, мотузок (на висоті 25-35см); ходити по гімнастичній лаві, колоді назустріч іншій дитині, на середині розминатися, підтримуючи партнера за плечі, лікті; ходити й бігати по дошці, покладеній похило (завширшки 20-15см, кут нахилу 15-20*); ходити по рейці гімнастичної лави, по мотузку (завдовжки 8-10 м), покладеному на підлогу прямо, по колу, зигзагоподібне, з торбинкою на голові (маса - 500-700г); стоячи на гімнастичній лаві, колоді, підніматися на носки; стояти на одній нозі, друга відведена назад, руки в сторони; після бігу, стрибків присідати на носках, руки в сторони, вгору, на поясі; крутитися в парі з іншої дитиною, тримаючись за руки.

      Загальнорозвівальні  вправи: 

-  приймати різні вихідні положення - стоячи, сидячи, лежачи;

-  використовувати предмети - обручі, палиці, скакалки, м'ячі тощо;

- намагатися виконувати вправи чітко, ритмічно, в заданому темпі під музичний супровід, бубон;

-   кількість повторів вправ -8-10;

-   тривалість комплексу загальнорозвіваючих вправ - 8-12 хв.

  Вправи для рук і плечового пояса: 

-   приймати різні вихідні положення: руки перед грудьми, руки до плечей (лікті опущені, лікті в сторони);

-   розводити руки в сторони, випрямляти вперед, розгинаючі в ліктях;

-   піднімати руки вгору, розводити у сторони долонями вгору;

-   з положення "руки за голову" розводити руки в сторони, піднімати вгору; піднімати руки вперед і вгору, підводячись на носки з положення стоячи, ступні паралельні;

-   піднімати руки вперед — угору із зчепленими в замок пальцями (кисті повертати всередину);

-   піднімати обидві руки вгору — назад по черзі й одночасно;

-   піднімати та опускати кисті, стискати і розтискати пальці;

-   енергійно розгинати вперед зігнуті в ліктях руки ("бокс");

-   відводити лікті назад двічі-тричі, випрямляти руки в сторони з положення руки перед грудьми, зігнуті в ліктях;

-   робити колові рухи вперед і назад по черзі і разом прямими руками;

-   виконувати різноманітні рухи руками, лежачи на підлозі.

    Вправи для тулуба: 

-  стати до стіни без плінтуса, притиснутися до неї потилицею, плечима, спиною, сідницею і п'ятками;

-   піднімати руки вгору та опускати їх униз;

-  притиснувшись спиною до гімнастичної стінки, братися руками за рейку (на рівні стегон), по черзі піднімати зігнуті й прямі ноги;

-   стоячи обличчям до гімнастичної стінки, братися руками за рейку на рівні пояса, нахиляється вперед, згинаючись;

-  повертатися, розводячи руки в сторони, з положення перед грудьми, за голову;

-   нахиляти тулуб у сторони при різних положеннях рук;

-   нахиляти тулуб якнайнижче вперед, торкаючись руками підлоги;

-  класти та піднімати предмети біля носка правої (лівої) ноги збоку, піднімати за спиною зчеплені руки;

-   тримаючи руки вгорі, нахилятися в сторони;

-  сидячи на підлозі і спираючись ззаду руками, піднімати, опускати витягнуті ноги, переносити водночас дві ноги через палицю, скакалку;

-   нахилятися до правого та лівого колін, торкатися їх лобом, допомагаючи собі руками;

-   сидячи на підлозі, скласти ноги навхрест;

-  приймати упор присівши, з упору присівши, переходить в упор присівши на одній нозі, відводячи другу в сторону;

-   стоячи на колінах, сідати на підлогу справа і зліва від колін;

-   лежачи на спині, рухати ногами, схрещувати їх;

-   підтягувати голову, ноги до грудей - групується;

-  піднімати одночасно голову і плечі, відводити руки назад, прогинатися, лежачи на животі;

-  піднімати ноги, зігнуті в колінах, виконувати ними рухи («велосипед»), лежачи на спині;

-   піднімати витягнуті ноги, лежачи на спині.

    Вправи для ніг: 

-   переступати на місці, не відриваючи від опори носків ніг;

-   присідати кілька разів підряд щоразу нижче, піднімати пряму ногу вперед махом, плескати під ногою в долоні;

-   присідати, торкаючись спиною та потилицею стіни;

-   присідати, піднімаючи руки вперед, угору з предметами і без них;

-  робити випад уперед, у сторону, тримаючи руки на поясі, виконуючи руками рухи вперед, у сторону, вгору;

- захоплювати предмети пальцями ніг, трохи піднімати і опускати, перекладати або пересувати їх зліва направо;

-   ходити по палиці босоніж приставним і змінним кроками;

-   стрибати на місці на обох ногах, виконуючи рухи руками.

    Стройові вправи. Самостійно шикуватися у колону, шеренгу по одному, парами, в коло, перешиковуватися з однієї колони в три, чотири через центр трійками, четвірками; повертатися вправо і вліво. Рівнятися у колоні, шерензі, по лінії, носках. Розмикатися у колоні на витягнуті руки вперед, у шерензі, колі - на витягнуті руки в сторони. Змикання і розмикання приставним кроком.

      Фізична реабілітація: корегуючи вправи для формування  правильної постави, профілактики плоскостопості, при захворюваннях серцево-судиної, дихальної, травної та інших ситем.   

     Ритмічні (танцювальні) рухи. Рухатися відповідно до характеру музики, відображати образи, імітаційні рухи. Передавати у виразних рухах характер музики. Виконувати різні варіанти дій під музичний супровід. Пропонувати дітям використовувати в довільних рухах, танцях добре знайомі їм дії, елементи нескладних хороводів. Починати та закінчувати рухи відповідно до музичної фрази. Виконувати приставні кроки з присіданням, крок галопу. Змінювати характер рухів на швидкий, пожвавлений; точно виконувати ритмічний малюнок. Чергувати простий і дрібний крок. Виконувати перешиковування у колі. Розходитись та сходитись парами. Творчо застосовувати знайомі танцювальні дії.

     Силові вправи. Виконувати вправи, пов'язані з проявом силових зусиль: сісти і встати без допомоги рук; підняти обидві ноги вгору, лежачі на спині; лежачі на підлозі, перевернутися зі спини на живіт. Під час загальнорозвіваючих вправ з предметами (палиці, обручі, гантелі, гумові кільця, набивні м'ячі тощо) домагатися чіткості заданих напрямків переміщення предмету, точності вихідних і кінцевих положень самого предмета, а також рук, ніг і тулуба.

2.6.2 Рухливі ігри 

     Ігри з бігом: «Парний біг», «Мишоловка», «Гуси-лебеді», «Вівчар і вовк», «П’ятнашки», «Квач, бери стрічку!», «Карасі і щука», «Перебіжки», «Хитра лисиця», «Зустрічні перебіжки», «Два мороза», «Третій зайвий», «Салки-виручалки», «Чия ланка швидше збереться?», «День і ніч».

     Ігри зі стрибками: «Хто краще стрибне?», «Вудка», «З купини на купину», «Жаби і чапля», «Вовк у рові», «Класики», «Не потрап».

     Ігри   з повзанням і лазінням: «Ведмеді  і  бджоли»,   «Лазам як білки»,   «Цуценята і котятка», «Пожежні на вченні».

     Ігри з метанням, киданням і ловом: «Мисливці та зайці», «Мисливець і звірі», «М'яч ведучому», «Хто найвлучніший?», «Хто самий точний», «Піймай м’яч»,  «Два вогні».

     Ігри-естафети: «Веселі змагання», «Естафета парами», «Перевезення врожаю», «Городники», «Хто швидше побудує піраміду?».

     Ігри-забави: «Мотузка», «Біг зі зв'язаними ногами», «Півнячий бій», «Перетягни канат».

2.6.3 Ігри з елементами спорту

     Городки. Знати 3-4 фігури; набирати правильного вихідного положення; кидати биту збоку і від плеча; вибивати городки з відстані 3-6 метрів.

     Бадмінтон. Вчити дітей правильно тримати ракетку. Відбивати волан ракеткою зверху, знизу, збоку, спрямовуючи його в певний бік. Грати в парі з вихователем та одне з одним.

     Баскетбол. Перекидати м'яч один одному від грудей, передавати м'яч у русі з відскоком від підлоги; вести м'яч правою і лівою рукою по прямій і між предметами. Кидати м'яч у кошик двома руками від грудей і з-за голови.

     Футбол. Виконувати удари по м'ячу з місця та з розбігу. Прокочувати м'яч правою і лівою ногою в заданому напрямку, обводити м'яч навколо предметів. Зупиняти м'яч, що котиться, підошвою або внутрішньою стороною стопи. Закочувати м'яч у лунки, ворота, передавати м'яч ногою одне одному в парах (відстань 3-5м), відбивати від стіни кілька разів поспіль. Грати за спрощеними правилами.

     Хокей. Прокочувати шайбу ключкою у заданому напрямку, закочувати шайбу у ворота. Прокочувати її одне одному в парах, зупиняти шайбу (м'яч) ключкою. Грати за спрощеними правилами.

     Боулінг. Кидати м'яч знизу для вибивання кеглів з лінії.

 

3 Орієнтовні форми роботи з дітьми

      Хвилинки - здоровинки,   спортивні   свята,   рухливі ігри, спортивні ігри та вправи, ігри-естафети, хороводні ігри, пішохідні переходи, гра-забава, „поради Айболита" розваги, марафони, міні   туристичні походи, ігротека Спортландії, Сюрпризіада, ігри-атракціони, валеологічне шоу, спортивні змагання, Дні Здоров'я, турніри, спортивне    дозвілля,    прогулянки-походи, рухотерапія, логоритмічна гімнастика,  психомоторика  (краса рухів), народні ігри, театралізоване    фізкультурне    дійство, пластичний балет, „автошкола", Олімпійські ігри, вправи слухняних пальчиків, каліграфічна хвилинка, пластика рук, мудри… 

 

4 Показники фізичного розвитку дитини 

-    дотримується норм особистої гігієни;

-  розуміє необхідність загартовування, із задоволенням бере участь у загартувальних процедурах;

-    має потребу в активній руховій діяльності;

-  виявляє інтерес до результатів рухової діяльності; отримує фізичне та естетичне задоволення від чіткого виконання рухових дій;

-    дотримується певних інтервалів під час руху в різних шикуваннях, добре орієнтується у просторі;

-    тримає рівновагу, стежить за положенням власного тіла під час виконання різноманітних вправ;

-    ходить вільними, тримаючись прямо, природно рухає руками;

-  бігає легко, ритмічно з різною швидкістю, поєднує біг з подоланням перешкод;

-    володіє різними видами ходьби та бігу;

-  впевнено стрибає з місця, відштовхуючись обома ногами й змахуючи руками, м'яко приземлюється;

- лазить по гімнастичній стінці (драбині) перемінним способом, не пропускаючи щаблів; володіє лазінням по канату довільним способом; успішно пролізає в обруч прямо, лівим та правим боком; підлізає під дугу;

-  підкидає і ловить м'яч, відбиває його від підлоги, поєднує змах з енергійним кидком предмета;

-    знає та дотримується правил під час рухливих ігор;

-  катається на велосипеді, санчатах; ходить на лижах; знає спрощенні правила ігор спортивного характеру (бадмінтон, городки, футбол, хокей, баскетбол, боулінг).

 

5  Дитина має спортивні здібності, якщо

- Дуже енергійна, увесь час хоче рухатися

- Здається, що вона ніколи не втомлюється

- Смілива, не боїться синяків і шишок

- Краще за багатьох однолітків розвинена фізично

- Майже завжди прагне виграти в спортивних іграх

- Віддає перевагу над спокійними розвагами навіть безцільній метушні"

- У неї є свій герой-спортсмен

- Має широкий діапазон рухів (від повільного до швидкого, від плавного до

  різкого)

- Прекрасно утримує рівновагу

- Демонструє  хороший   рівень  розвитку  основних  рухових  навичок

  (ходьба, біг, лазіння, стрибки, уміння кидати і ловити предмети)

 

6 Поради батькам

- Дотримуйтеся вдома режиму дня, санітарно-гігієнічних вимог, культурно-гігієнічних навичок;

- щоденно разом із дітьми виконуйте ранкову гімнастику, здійснюйте загартовуючи процедури; виходьте на прогулянки;

-   залучайте дітей до виконання основних рухів - вправляйте в ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, рівновазі, вправах із м'ячем;

-    разом з дітьми здійснюйте пішохідні прогулянки, туристичні походи;

-    грайте в рухливі, спортивні ігри;

-   облаштуйте в квартирі спортивний куточок;

- катайтеся разом з дітьми на санчатах, ковзанах, лижах; велосипедах, роликах; грайте у бадмінтон, теніс, футбол, баскетбол, хокей; з м'ячем; плигайте на скакалці; плавайте та грайте на воді;

-  беріть участь разом з дітьми у проведенні свят, розваг, днів здоров'я, зборах, конференціях, лекціях з питань здоров'я, фізичного виховання дітей, організованих у дошкільних установах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 Рекомендовані вправи з використанням обладнання та інвентарю

 

 

                            Мал.. 1                                                                   Мал. 2

 

 

 

 

 

 

                        Мал. 3                                                                           Мал.4

                      Мал. 5                                                                             Мал. 6

 

 

                    Мал. 7                                                                              Мал. 8

 

                               Мал. 9                                                                           Мал. 10

 

                            Мал. 11                                                                  Мал. 12

 

 

 

 

 

 

                           Мал. 13                                                                   Мал. 14

 

                        Мал. 15                                                                     Мал. 16

 

 

 

 

 

 

                        Мал. 17                                                                    Мал. 18

 

                       Мал. 19                                                                       Мал. 20

 

 

 

 

 

 

                              Мал. 21                                                                          Мал. 22

 

                              Мал. 23                                                                        Мал. 24

 

 

 

 

 

 

                             Мал. 25                                                                       Мал. 26

 

 

 

 

 

 

 

                              Мал. 27                                                                     Мал. 28  

                               Мал. 29                                                                    Мал. 30

 

                               Мал. 31                                                                  Мал. 32

 

 

 

 

 

 

                             Мал. 33                                                                  Мал. 34

 

 

 

 

 

 

 

                             Мал. 35                                                                 Мал. 36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Наук. кер. та заг. ред. Кононенко О.Л. – 3-тє вид., випр. - К.: «Світич», 2008. – 430 стор.
  2. Бурова А.П. організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 256 стор.
  3. Денисенко Н.Ф., Лиходід Л.В., Лупінович С.В., Михайличенко А.Ф. Витоки здоров’я дитини. Навчально-методичний посібник – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 160 стор.
  4. Лохвіцька Л.В., Андрющенко Т.К. Дошкільникам про основи здоров’я. Навчально-методичний посібник - Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 192 стор.
  5. Ляшенко Г.І. Фізіологічні особливості дітей дошкільного віку. Бібліотека дошкільного працівника – К.: «радянська школа», 1982. – 149 стор.
  6. Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»/ Наук. кер. та заг. ред. Кононенко О.Л. – 2-ге вид., випр.. – К: Світич, 2009. – 208 стор.
  7. Шишкина В.А. Движение + движение. Книга для воспитателя детского сада  - М.: «Просвещение», 1992. – 96 стор.

 

 

Продолжение »
Бесплатный хостинг uCoz