УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МІСЬКИЙ ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ ЗА МІСЦЕМ МЕШКАННЯ
ЗАТВЕРДЖУЮ
Начальник Управління освіти
Маріупольської міської ради
_____________Дмитрієва З.В
Наказ № від __________
Навчальна програма
«Фізичний розвиток»
для дітей дошкільного віку
2011 р.
Укладачі:
Балабан Л.В. – директор Міського центру позашкільної роботи за місцем мешкання
Золотухіна Н.В. – педагог-організатор ЦДЮТ «Западний» Міського центру позашкільної роботи за місцем мешкання
Крикота В.М. – заступник директора з навчально-виховної роботи Міського центру позашкільної роботи за місцем мешкання
Удачина Л.А. - методист фізкультурно-оздоровчого та спортивно-масового напрямку Міського центру позашкільної роботи за місцем мешкання, голова циклової комісії «Фізичне виховання та Захист Вітчизни» Маріупольського механіко-металургійного коледжу ДВНЗ «ПДТУ»
Рецензент:
Олейниченко Н.О.- заступник директора з навчально-виховної роботи Міського центру позашкільної роботи за місцем мешкання
РОЗГЛЯНУТО ТА СХВАЛЕНО
Методичною радою МЦПРММ
Протокол № ______ від _________
Голова метод.ради ___________ Л.В.Балабан
ЗАТВЕРДЖЕНО
Педагогічною радою МЦПРММ
Протокол № ______ від _________
Голова пед.ради ____________ Л.В.Балабан
УЗГОДЖЕНО
З науково-методичним центром УО
Маріупольської міської ради
Протокол №__________ від______________
Директор НМЦ _____________Т.І.Кустенко
ЗМІСТ
Пояснювальна записка
|
4
|
1
|
Молодший дошкільний вік (4-5 років)
|
|
|
1.1
|
Основні завдання програми
|
6
|
|
1.2
|
Навчально-тематичний план
|
6
|
|
1.3
|
Вікові можливості
|
7
|
|
1.4
|
Завдання розвитку
|
8
|
|
1.5
|
Організація життєдіяльності
|
|
|
1.5.1
|
Фізкультурно-оздоровча робота
|
9
|
|
1.5.2
|
Здоров’я і хвороба
|
9
|
|
1.5.3
|
Зовнішність, тіло, основні органи
|
10
|
|
1.5.4
|
Статева ідентифікація та диференціація
|
10
|
|
1.5.5
|
Розвиток організму
|
10
|
|
1.5.6
|
Безпека організму та діяльності
|
10
|
|
1.6
|
Забезпечення рухової активності
|
|
|
1.6.1
|
Вправи з основних рухів
|
11
|
|
1.6.2
|
Вправи спортивного характеру
|
13
|
2
|
Старший дошкільний вік (5-6 років)
|
|
|
2.1
|
Основні завдання програми
|
15
|
|
2.2
|
Навчально-тематичний план
|
15
|
|
2.3
|
Вікові можливості
|
16
|
|
2.4
|
Завдання розвитку
|
17
|
|
2.5
|
Організація життєдіяльності
|
|
|
2.5.1
|
Фізкультурно-оздоровча робота
|
17
|
|
2.5.2
|
Здоров’я і хвороба
|
18
|
|
2.5.3
|
Зовнішність, тіло, основні органи
|
18
|
|
2.5.4
|
Статева ідентифікація та диференціація
|
18
|
|
2.5.5
|
Розвиток організму
|
19
|
|
2.5.6
|
Гігієна тіла, гігієна діяльності
|
19
|
|
2.5.7
|
Безпека життєдіяльності
|
20
|
|
2.6
|
Забезпечення рухової активності
|
|
|
2.6.1
|
Вправи з основних рухів
|
21
|
|
2.6.2
|
Рухливі ігри
|
25
|
|
2.6.3
|
Ігри з елементами спорту
|
25
|
3
|
|
Орієнтовні форми роботи з дітьми
|
26
|
4
|
|
Показники фізичного розвитку дитини
|
26
|
5
|
|
Дитина має спортивні здібності, якщо
|
27
|
6
|
|
Поради батькам
|
27
|
Додаток 1. Рекомендовані вправи з використанням обладнання та інвентарю
|
29
|
Література
|
33
|
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» вимоги до рівня розвиненості, вихованості, навченості дітей дошкільного віку визначаються Базовим компонентом дошкільної освіти України (державним освітнім стандартом) і реалізуються Державною базовою програмою як основною та додатковими, рекомендованими або схваленими Міністерством освіти і науки України у встановленому порядку.
У зв'язку з прийняттям Закону України від 06.07.2010 № 2442-VI «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», розробленням Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, постала проблема надання обов'язкової дошкільної освіти всім дітям, які досягли 4-5-річного віку. Для її розв'язання передбачається запровадження різних форм охоплення дітей дошкільною освітою, зокрема, через організацію груп підготовки до школи при позашкільних навчальних закладах.
Програма «Фізичний розвиток» для дітей дошкільного віку складена на підставі базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі», затвердженої Міністерством освіти і науки України (Лист 1/11-1522 від 25.04.08 р.). Вона пропонує орієнтири змістового наповнення освітньої роботи з дітьми, націлює педагогів і батьків на особистісний розвиток дітей за основними напрямами та робить окремий акцент на ігровій діяльності - провідному виді діяльності для всього дошкільного дитинства, незамінному засобі розвитку дітей. Водночас програма створює простір для використання різних педагогічних технологій, прояву творчості й гнучкості у підході до дитини. Працюючи за нею, педагог виступає не лише провідником загальнолюдського та національного, а й носієм власного гуманістичного досвіду, особою, що здійснює вибір, приймає самостійні рішення в розв’язанні тих чи інших педагогічних завдань, створює сприятливі умови для розвитку, виховання і навчання дошкільнят. Такий підхід дає змогу поєднати ідею так званої «стандартизації» з грамотною побудовою розвивального життєвого простору дошкільника.
Програма складається з двох частин: перша частина - для дітей молодшого дошкільного віку, друга частина – для дітей старшого дошкільного віку.
Основний програмовий зміст упорядковано за розділами: пояснювальна записка, навчально-тематичний план, вікові можливості дітей, завдання розвитку, організація життєдіяльності, забезпечення рухової активності, орієнтовні форми роботи з дітьми, показники фізичного розвитку дитини, поради батькам.
В програмі окреслюються ключові оздоровчі, виховні, освітні завдання, подаються поради батькам стосовно організації спільного буття дорослих з дітьми та визначаються показники розвитку дітей.
Програма «Фізичний розвиток» орієнтує на об'єднання зусиль педагогів і сім'ї для охорони життя, збереження і зміцнення дитячого здоров'я, підвищення опірності організму негативним факторам зовнішнього середовища, формування у дітей системи уявлень про власний організм, здоровий спосіб життя, засоби ефективного впливу на стан здоров'я і фізичного розвитку, необхідного набору життєво важливих рухових умінь і навичок, фізичних якостей малят, а також для оптимізації рухової активності дошкільників у процесі організації їхньої життєдіяльності, розв'язання комплексу виховних завдань.
Кількісний склад секції – 15 вихованців. Місячна сітка навчальних годин – 16, річна - 144 годин. Заняття з вихованцями молодшого і старшого дошкільного віку тривалістю 2 години з обов’язковими перервами в 10 хв. через кожні 30 проводяться 2 рази на тиждень у виді теоретичних і практичних занять із застосуванням ігрових форм і методів навчання.
1 МОЛОДШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК (4-5 років)
1.1 Основні завдання програми
Оздоровчі:
- ознайомити дитину з чинниками здоров’я;
- розширювати елементарні уявлення про будову людського тіла;
- сприяти підвищенню руховій активності, самостійності та творчості в процесі організації рухової діяльності.
Освітні:
- формувати практичні вміння дбати про власне здоров’я, безпеку свого організму;
- збагачувати руховий досвід кожної дитини, орієнтуючись на її індивідуальні особливості та можливості.
Виховні:
- виховувати наполегливість, витримку, бажання виконувати рухові дії правильно та гарно, діставати від цього задоволення;
- сприяти встановленню дружних взаємин з однолітками, виявленню чуйності, доброзичливості та взаємодопомоги, позитивному ставленню до особливостей поведінки дівчаток і хлопчиків;
- викликати інтерес до фізичних вправ, рухливих ігор та вправ з елементами спорту.
1.2 Навчально-тематичний план
№ зп
|
Зміст плану
|
Всього
|
Кількість годин
|
Теорія
|
Практика
|
1
|
Організація життєдіяльності
|
10
|
10
|
|
2
|
Вправи з основних рухів
|
90
|
|
90
|
3
|
Вправи спортивного характеру
|
20
|
2
|
18
|
4
|
Фізкультурно-оздоровча робота
|
24
|
4
|
20
|
|
Всього
|
144
|
16
|
128
|
1.3 Вікові можливості
Триває розвиток дитячого організму, всіх його органів та систем. Удосконалюються фізіологічні функції, обмінні та терморегуляційні процеси, діяльність серцево-судинної та дихальної систем, що зумовлює зниження частоти серцевих скорочень та частоти дихання за хвилину. Видозмінюється форма грудної клітки, інтенсивно формуються череп, кістки рук, тазу, вигинів стопи та хребта. Знижується темп розвитку легенів. Поступово формується тип грудного та грудно-черевного дихання. Відбуваються структурні зміни у м'язових тканинах, інтенсивно розвиваються моторні функції, зростає потреба в руховій активності та самостійних діях. Дитина четвертого-п'ятого років життя охоче виконує гігієнічні процедури, набуває навичок самообслуговування, починає розуміти правила безпечної поведінки. Зростає її інтерес до будови-людського тіла, функціональних можливостей його певних частин, ознак статі, вона чекає від дорослого достовірної та доступної інформації, яка сприяє становленню її елементарної компетентності.
Збільшується вага мускулатури (особливо нижніх кінцівок), зростає сила та працездатність м'язів. Динамічна робота сприяє активному розвитку м'язової та кісткової систем, що зумовлює їх інтенсивне зростання, внаслідок чого довготривале статичне положення та надмірне м'язове напруження призводять до негативних змін: травм, плоскостопості та дефектів постави. Специфіка фізичного виховання полягає у необхідності чітко дозувати інтенсивність та тривалість рухової діяльності дітей: вона має бути різноманітною, короткотривалою, з чергуванням вправ високої, середньої та низької інтенсивності. Істотно зростає потреба в руховій активності, самостійному виконанні. Обсяг рухової активності становить 12-14 тис. умовних кроків, тривалість — 4 год. 20 хв., інтенсивність — 48-54 рухів за хвилину.
Підвищуються функціональні можливості дітей, зростає працездатність, удосконалюються координація рухів, орієнтування в просторі (під час бігу, ходьби, поворотів, лазіння, стрибків). Збереженню стійкого положення тулуба сприяють вправи з рівноваги. Рухи дитини четвертого-п'ятого років мають цілеспрямований характер, рухові дії стають усвідомленішими. Дошкільник прагне співвідносити свої рухи із зразком, чітко виконувати їх за показом дорослого та словесною інструкцією, охоче виконує їх разом з однолітками. Проте йому ще важко розраховувати м'язові зусилля, оцінити власні можливості, у цьому він покладається на допомогу й підтримку дорослого.
У хлопчиків і дівчаток з'являється інтерес до тілобудови та рухів одне одного. Молодший дошкільник диференціює людей за ознакою статі, ідентифікує себе з представниками своєї статі, орієнтується у статево-рольових пріоритетах. Рухова активність хлопчиків, як правило, вища ніж у дівчаток, вони надають перевагу швидкісно-силовим вправам. Проте значних відмінностей у силових показниках хлопчиків і дівчаток у цьому віці не спостерігається.
Протягом четвертого і п'ятого років життя змінюються фізичні можливості дитини: вона стає дедалі самостійнішою в самообслуговуванні, починає свідоміше ставитися до гігієнічних та загартувальних процедур, правильного харчування, розуміє їхнє значення для власного здоров'я, розвитку організму. У чотири роки завершується формування загальної структури бігу, проте біговий крок лишається ще не дуже рівномірним та швидким, зі слабким відштовхуванням та "пасивними рухами рук. Наприкінці п'ятого року життя у дітей з'являється прагнення вдосконалювати техніку рухів ніг та рук: вони стають циклічними, поступово розвивається ритмічність.
Молодший дошкільник оволодіває різними видами стрибків, удосконалюється їх техніка: він відштовхується двома ногами від опори та енергійно змахує руками, м'яко приземлюється, утримує рівновагу. Фази польоту в різних видах стрибків досить стабільні, проте через слабкість м'язів під час їх виконання дитина швидко втомлюється. Поступово вона засвоює осінньо-зимові, весняні та літні спортивні вправи: катання на ковзанах, роликах, гойдання, їзду на двох та триколісних велосипедах, рухи для плавання, катання на санчатах по крижаних доріжках, ходьбу на лижах.
У цей віковий період дитина оволодіває початковими формами трудової діяльності, охоче займається самообслуговуванням, працею побутовою та в природі. З допомогою дорослого навчається користуватися полі функціональними предметами, вдосконалює способи дії з ними, навчається діяти разом з однолітками, досягати спільного й соціально значущого результату праці, елементарно планувати свої дії та прогнозувати їхні наслідки, підпорядковувати дії певній меті, свідомо їх регулювати, долати труднощі. Формуються початкові форми трудової діяльності: дитина виконує доручення дорослих, чергує, доглядає за рослинами і тваринами, працює на ділянці, виготовляє вироби з паперу, картону, оволодіває способами виконання елементарних трудових дій, вмінням поводитися із знаряддями праці та матеріалами, узгоджувати свої дії з однолітками, допомагати одне одному.
1.4 Завдання розвитку
М'язово-рухова діяльність: ознайомлювати дитину з чинниками здоров'я; формувати практичні вміння дбати про власне здоров'я, фізичний гарт, безпеку свого організму. Розширювати елементарні уявлення про будову людського тіла. Збагачувати руховий досвід кожної дитини, орієнтуючись на її індивідуальні особливості та можливості. Виховувати наполегливість, витримку, бажання виконувати рухові дії правильно та гарно, діставати від цього задоволення. Викликати інтерес до фізичних вправ, рухливих ігор та вправ з елементами спорту. Сприяти руховій активності, самостійності та творчості в процесі організації рухової діяльності. Сприяти встановленню дружніх взаємин з однолітками, виявленню чуйності, доброзичливості та взаємодопомоги, позитивному ставленню до особливостей поведінки дівчаток і хлопчиків.
1.5 Організація життєдіяльності
Молодший дошкільник потребує фізичної та психічної захищеності. Дорослий створює безпечні для його фізичного благополуччя та гарного самопочуття умови, показує і розповідає про існування корисного і шкідливого, безпечного і небезпечного, вправляє в умінні бути обережним та вмілим під час виконання рухів різної складності, працює над засвоєнням дитиною елементарних правил безпечної поведінки серед незнайомих предметів, обережного користування колючими та гострими предметами, правильного поводження на воді, на льоду; безпечних дій під час ігор з піском тощо. Батьки і педагоги дбають, щоб обладнання відповідало вікові дітей, а освітлення, аерація, якість харчування, чистота приміщення — гігієнічним нормам. Дорослий запобігає дитячому травматизму, отруєнню їжею, втомлюваності дитини. Він виявляє до неї повагу, доброзичливість, довіру, позитивно оцінює вкладені у предметно-практичну та м'язову активність вольові зусилля та старанність дошкільника.
1.5.1 Фізкультурно-оздоровча робота
Щодня проводяться заняття з фізичної культури тривалістю 20-30 хв. (двічі на тиждень у спортивній залі, двічі - на свіжому повітрі в усі пори року, раз на тиждень — пішохідний перехід) 6-9-хвилинна ранкова гімнастика та гігієнічна після денного сну. Дорослий залучає дітей до спільних рухливих ігор і фізичних вправ, привчає гратися дружно, дотримуватися основних правил. Тривалість рухливих ігор, фізичних вправ на прогулянках становить 35-45 хв. До кінця цього вікового періоду дитина спроможна самостійно організовувати ігри з підгрупою однолітків, кататися на велосипеді, самокаті, санчатах, ходити на лижах. Під час занять, де переважає статичне положення тіла, проводяться фізкультурні хвилинки, а між малорухливими заняттями — фізкультурні паузи (динамічні перерви).
1.5.2 Здоров'я і хвороба
Дітей ознайомлюють з ознаками здоров'я: гарний настрій, хороший апетит, сон, активність, бадьорість, відсутність шкідливих звичок; наголошують на значенні для здоров'я позитивних емоцій, засобів фізичного гарту; пояснюють, що рухова діяльність — супутник здоров'я, що довготривале сидіння біля телевізора та комп'ютера шкідливе для нього; звертають увагу на те, що на здоров'ї негативно позначається переохолодження та перегрівання (холодні напої, невідповідність одягу погодним умовам); навчають виявляти основні ознаки власного нездоров'я (біль, нудота, кволість, температура), без капризувань виконувати профілактичні та лікувальні процедури, розуміти їх необхідність.
1.5.3 Зовнішність, тіло, основні органи
Дорослий розширює знання молодшого дошкільника про своє тіло, надає йому доступну та життєво необхідну інформацію (очі бачать; від пилу, вітру, яскравого світла їх захищають повіки та вії; брови — від поту, дощу, снігу; ніс дає можливість дихати, відчувати різноманітні запахи, під час дихання захищає від пилу та холодного повітря; у ротовій порожнині уможливлює відчути смак, у ній є зуби, що подрібнюють їжу; за допомогою язика ми розмовляємо; вухами чуємо різні звуки, для цього вони мають бути чистими та здоровими; волосся захищає голову від перегрівання та переохолодження, пошкоджень; за допомогою правої та лівої рук виконуються різноманітні дії: ліплення, малювання, одягання, догляд за тілом тощо; щоб маніпулювати руками було зручно, вони мають лікті, за допомогою яких згинаються, кисті та пальці; ноги потрібні для пересування, вони згинаються в колінах, мають стопу /п'яточку й носочок/ і пальці; тулуб складається з плечей, грудей, живота, спини, статевих органів, сідниць; рівна постава тулуба прикрашає людину, забезпечує легке та вправне пересування; на її формування позитивно впливають фізичні вправи тощо); Щоб усі органи й системи організму вправно працювали, вони мають бути завжди доглянутими, чистими й охайними.
1.5.4 Статева ідентифікація та диференціація
Дорослий звертає увагу дитини на те, що стать людини проявляється у зовнішності, поведінці, діяльності. Разом з нею визначають найістотніші відмінності між хлопчиками і дівчатками, хлопчиком та чоловіком, дівчинкою — жінкою; знаходять між ними спільне, у ході спостереження визначають чоловічі та жіночі ролі, професії, інтереси.
1.5.5 Розвиток організму
Через спостереження, бесіди та пояснення дорослий підводить дитину до розуміння того, що для зростання та розвитку організму необхідно дотримуватися певного розпорядку дня, правильно харчуватися, займатися фізичною культурою, загартовуванням, утримувати тіло в чистоті. Він пояснює, що люди різного віку різняться вагою, довжиною тіла, силою, тіло будовою, фізичною витривалістю тощо.
1.5.6 Безпека організму та діяльності
Дорослий ознайомлює дитину з правилами безпечного перебування вдома, дитячому садку, на спортивному майданчику; роз'яснює, що побутовими приладами, електрикою, газом, водою вона може користуватися лише разом з дорослим чи за його присутності; практично показує небезпечність вогню, гарячих предметів, металу на морозі, відкритих водойм, ям, каналізаційних люків, будівельних майданчиків тощо, навчає доцільної поведінки в екстремальних умовах. Батьки й педагоги стимулюють дотримання дитиною правил дорожнього руху, навчають орієнтуватися на сигнали світлофора, користуватися пішохідними переходами, переходити дорогу лише у супроводі дорослого; роз'яснюють правила поведінки в метро, на залізниці тощо. Особлива увага приділяється прищепленню елементарних навичок особистої гігієни для запобігання захворюванням.
1.6 Забезпечення рухової активності
1.6.1 Вправи з основних рухів
Ходьба. Керівник залучає дітей до ходьби: з високим підніманням колін; на зовнішній та внутрішній сторонах стопи; на носках, п'ятах, малими та широкими кроками, "змійкою" між предметами (кубиками, кеглями, м'ячами) з різним положенням рук (на поясі, в сторони, за спиною), приставним кроком лівим і правим боками з рухами рук (плеск над головою, перед грудьми, за спиною), яка чергується зі стрибками; у колоні, зі зміною темпу та ведучого.
Біг. Керівник спонукає дітей наздоганяти предмети, що котяться, пробігати між двома лініями (відстань між ними 25-30 см), бігати в середньому темпі 15-20 с, у повільному темпі — до 40-50 с; бігати на носках, високо піднімаючи коліна, широким кроком; у колоні і парами, у різних напрямах: по колу, в колоні змійкою, між предметами, з ловінням і вивертанням; 50-60 м із середньою швидкістю у чергуванні (три-чотири рази) з ходьбою (пів дистанції — ходьба), на 10 м — з максимальною швидкістю за 3,4-3,7 с; 20 м — за 5,4-6 с; 30 м — за 8,5-9,5 с. (наприкінці навчального року); човниковий біг тричі по 5-8 м. Вправляє в умінні пробігати швидко 10 м з двома-трьома перервами, повільно до 300 м по пересіченій місцевості.
Стрибки. Батьки і педагоги залучають дітей до стрибків на місці, з просуванням уперед (2-3 м), через лінії, невисокі предмети, на правій та лівій нозі на місці; на двох ногах з поворотами навколо себе на 90° за один стрибок; через чотири-шість мотузок (відстань між ними близько 50 см); у довжину з місця (відстань 70-80 см); з висоти 10-30 см; із короткою скакалкою (16-20 стрибків). Навчають стрибати вгору, намагаючись торкнутись обома руками предмета, підвішеного на 10-12 см вище від піднятих угору рук.
Кочення, кидання. Керівник спонукає дітей: підкидати м'яч угору й ловити його обома руками (3-6 разів підряд); ударяти м'ячем об землю (підлогу) й ловити його; прокочувати м'ячі, кульки, обручі між предметами, у "ворітця" (ширина 50-40 см) з відстані 2-2,5 м. Вправляє в перекиданні маленьких м'ячів однією, двома руками через мотузку (з відстані 1,5-2,5 м), підвішену на рівні голови дітей; кидати м'яч одне одному обома руками знизу, від грудей та з-за голови і ловити його (відстань1,5—2 м); кидати торбинки з піском, м'ячі в горизонтальну ціль (ящик, кошик), у вертикальну ціль (щит, дерево) з відстані 1,5-3 м; кидати м'яч, торбинку з піском (маса 100 г), шишки правою та лівою руками на дальність (наприкінці року відстань не менш як 3,5-6,5 м).
Повзання, лазіння. Дітей зацікавлюють повзанням по підлозі в упорі стоячи на колінах та кистях рук на відстані 4—10 м прямо та змійкою; підлізанням під перешкоди заввишки 30-40 см. Заохочувати повзати по гімнастичній лаві, лежачи на животі та підтягуючись руками; пролізати в обруч діаметром 60-50 см правим, лівим боком та прямо; перелізати через колоду (лаву).- Вправляють у лазінні по гімнастичній стінці, парканчику, похилій драбинці заввишки до 2 м та спусканні униз у зручний для дитини спосіб, згодом у переході в однойменний спосіб; переході з одного прольоту гімнастичної стінки на інший приставним кроком ліворуч і праворуч.
Рівновага. Ходьба по прямій доріжці (ширина 20-15 см, Довжина 4-5 м), звивистій доріжці, ребристій дошці, мотузку, по колу та зигзагоподібне (завдовжки 10 м), дошці (ширина 25-15 см), піднятій одним кінцем від підлоги на висоту 15-35 см; по гімнастичній лаві, колоді прямо, боком, приставним кроком, з рухами рук (уперед, в сторони) та переступанням через предмети (кубики, м'ячі); ходьбу з торбинкою масою 300 г на голові, руки в сторони, на поясі. Керівник заохочує дітей підніматися на куб (висота 25 см), лаву, постояти на них, розвівши руки в сторони, зійти; утримувати рівновагу, стоячи на носках, руки вгору; утримувати рівновагу на одній нозі, піднявши другу вперед або в сторону, руки на поясі; крутитися в обидва боки, руки на поясі, у сторони, робити перекати з п'яток на носки і навпаки, стоячи серединою ступні на гімнастичній палиці; самостійно ковзатися на крижаних доріжках.
Загальнорозвівальні вправи:
- вправи для рук, плечового пояса і тулуба з різних вихідних положень: стоячи (ступні ніг трохи розставлені й паралельні), сидячи та лежачи на підлозі. Більшість загальнорозвівальних вправ мають імітаційний характер. Доцільно використовувати вправи з предметами (кубики, стрічки, м'ячі). Варто стежити за тим, щоб діти дотримувалися певних інтервалів під час руху в різних шикуваннях, не відставали від тих, хто стоїть попереду;
- вправи для рук і плечового пояса: піднімати руки вперед, угору, в сторони; відводити руки назад, за спину; розмахувати руками вперед - назад, вниз - угору, виконувати махи руками над головою і перед собою, поперемінно піднімати руки вгору - вперед, відводити ривком назад; робити колові рухи зігнутими в ліктях руками; піднімати та опускати зігнуті руки; ставити руки перед грудьми; закладати кисть за голову і розводити лікті; стискати і розтискати кисті, обертати їх, зводити і розводити пальці, витягувати їх у положеннях руки в сторони;
- вправи для тулуба: повороти праворуч - ліворуч, виконуючи махи руками (вперед, у сторони), нахиляти тулуб уперед, у сторони, тримаючи руки на поясі, за головою, за спиною (у замку); стоячи на колінах, сідати на п'ятки і підніматися; лежачи на животі, піднімати ноги і руки; перевертатися з боку на бік; робити стійку:— ноги разом (нарізно), нахилятися уперед, діставати пальцями пальці ніг, класти і піднімати з підлоги предмети; прокочувати навколо себе м'яч з вихідного положення сидячи на підлозі і стоячи на колінах; піднімати обидві ноги над підлогою в упорі сидячи, руки позаду; згинати і випрямляти, опускати їх на підлогу; в упорі, стоячи на колінах, прогинати і вигинати спину, по черзі піднімати руки; перевертатися в різні способи: зі спини на живіт з витягнутими руками вперед, угору, в сторони; піднімати витягнуті вперед руки, плечі й голову із положення лежачи на животі;
- вправи для ніг: кроки вперед, у сторони, назад; згинати і розгинати одну ногу в коліні, стоячи на другій; підніматися на носки, виставляти ногу вперед на п'ятку; ворушити пальцями ніг; піднімати пальцями ніг мотузок, захоплювати ступнями ніг і перекладати з місця на місце предмети із вихідного положення сидячи; переступати приставним кроком убік; підніматися на носки і стояти; виставляти по черзі ноги вперед на п'ятку, потім — на носок, притупувати; присідати, напівприсідати з опорою і без неї.
Фізична реабілітація: корегуючи вправи для формування правильної постави, профілактики плоскостопості, при захворюваннях серцево-судиної, дихальної, травної та інших ситем.
Танцювальні вправи. Крок галопу; рухатися парами по колу у танцях та хороводах; виконувати рухи відповідно до характеру мелодії і змісту пісні.
Вправи з шикування та перешиковування. Шикуватися в. коло невеличкими і великою групами, у пари, шеренгу; перешиковуватись у ланки; повертатися праворуч, ліворуч, кругом.
1.6.2 Вправи спортивного характеру
Катання на санках: катання удвох-втрьох одного, спускання з невисокої гірки по одному, гальмування під час спуску п'ятками ніг, руками натягують шнур, злегка нахилившись назад; грають в ігри: "Санний потяг"; "Навколо санчат — стрибунці"; "Веселі трійки".
Рухливі ігри: «Хто швидке опустить обруч?», «Водії», «Зміні прапорець», «Сміле вперед», «Де хто живе?», «До свого прапорця», «Виручай», «Ловля метелика», «Шукай ведучого», «Не помились», «Так можна, так не можна», «Зберегти предмет», «У ведмедя во бору», «Набрось кільце», «Карусель», «Мотузочка», «Придумай рух», «Горі-горі ясно з хустинкою», «Струмочок», «Встигни зайняти», «Гра в номери», «Штандер», «А ну-ка повтори», «Горобці і ворони», «Дожени м’яч», «Шукай м’яч», «Золоті ворітця», «Заєць», «Дай руку», «Білка на дереві», «Ми – веселі хлопчата», «М’яч в коло», «Хто далі кине», «Влуч в ворота», «Піймай метелика», «Найкраща скульптура», «Жаба», «Горобці-пригунці», «Веселий поїзд», «Лабіринт», «Намалюй сонечко», «Замри».
Катання на велосипеді: катання на триколісному і двоколісному велосипеді по прямій, по колу; роблять повороти праворуч, ліворуч.
СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК (5-6 років)
2.1 Основні завдання програми
Оздоровчі:
- охорона життя та зміцнення здоров'я дітей;
- формувати правильну поставу і розвивати всі групи м'язів;
- підвищувати рівень стійкості організму до впливу несприятливих факторів навколишнього середовища;
- спонукати дітей до самостійного використання добре знайомих видів і способів загартування вдома і в дитячому садку.
Освітні:
- формувати уявлення про своє тіло, про необхідність збереження свого здоров'я;
- опанувати різновидами життєнеобхідних рухів - ходьби, бігу, стрибків, лазіння...;
- збільшувати запаси рухових навичок та вмінь за рахунок розучування спортивних вправ та ігор з елементами спорту;
- формувати культурно-гігієнічні навички;
- розширювати знання дітей про розмаїття фізичних і спортивних вправ.
Виховні:
- розвивати у дітей інтерес до різних видів рухової діяльності (навчальної, ігрової, трудової і тощо.);
- підвищувати рівень довільності дій дітей;
- розвивати у дітей наполегливість і витримку при досягненні мети, прагнення до якісного виконання руху;
- розвивати доброзичливі відносини з однолітками в процесі спільної рухової діяльності;
- виховувати любов до спорту;
- формувати позитивні моральні та вольові риси характеру.
2.2 Навчально-тематичний план
№ зп
|
Зміст плану
|
Всього
|
Кількість годин
|
Теорія
|
Практика
|
1
|
Навчання дітей здоровому способу життя
|
12
|
12
|
|
2
|
Вправи з основних рухів
|
80
|
|
80
|
3
|
Рухливі ігри
|
20
|
1
|
19
|
4
|
Ігри з елементами спорту
|
20
|
2
|
18
|
5
|
Фізкультурно-оздоровча робота
|
12
|
|
12
|
|
Всього
|
144
|
15
|
129
|
2.3 Вікові можливості
Старшого дошкільника цікавлять питання функціонування основних органів та систем організму, здоров’я та нездоров’я, чинники здоров’я, можливості вдосконалення свого організму. Він свідомо ставиться до власного здоров’я, починає обирати еталони для наслідування. Завдяки цьому формування основ здорового способу життя стає актуальним. Зростає роль дослідно-експериментальної діяльності, дитина прагне переконатися в достовірності отриманої від дорослих інформації, що стосується її фізичного «Я». Завершується формування та окостеніння скелету; збільшується довжина рук та ніг, зростають їхні силові показники; формується постава. Удосконалюються основні нервові процеси (рухливість, урівноваженість, стійкість), проте здатність до інтенсивної та довготривалої діяльності ще не висока — малюк швидко втомлюється (фізично та психічно), що передбачає необхідність зміни інтенсивності різних видів діяльності та рухів.
Рухова активність старшого дошкільника висока, але порівняно з попереднім віком стає більш цілеспрямованою, такою, що відповідає індивідуальним можливостям дитини, її досвіду, інтересам, особистісним домаганням. Об’єм рухової активності становить близько 13-17 тис. кроків, інтенсивність — 40-70 рухів за хвилину, тривалість — 4,5-5 год, протягом дня.
У виборі рухів: хлопчики віддають перевагу швидкісно-силовим вправам (стрибкам, метанню, бігу), дівчатка — вправам, що потребують координації рухів, чіткості виконання (на рівновагу, різним видам стрибання (скакалка, «класики» тощо). Силові показники дітей обох статей можуть бути однаковими, і керівнику слід рахуватися з вибором дитини, її схильністю до певних видів рухових дій.
У старшого дошкільника встановлюється властива дорослій людині координація рухів різних м’язових груп. Дитина починає розуміти залежність результату від якості виконання структурних елементів руху. Набуває значення аналіз результатів діяльності, порівняння, оцінка. За рахунок розвитку фізичних якостей (сили, гнучкості, спритності, швидкості, окоміру) в рухах з’являється легкість та узгодженість, набутий руховий досвід доцільно застосовують у різних видах діяльності. Усвідомлюючи власні можливості, дитина здатна для досягнення кращих результатів виявляти старанність, наполегливість.
Старший дошкільник не лише знає правила безпечної поведінки та здорового способу життя, а й самостійно дотримується їх. Він здатен зрозуміти зв’язок між станом власного здоров’я та способом життя, проаналізувати й пояснити причини змін у стані свого здоров’я природними чинниками, що впливають на нього, може самостійно визначити необхідність провітрювання, прибирання помешкання, утримання його та власного тіла в чистоті.
Наприкінці дошкільного віку рухи стають чіткими й упевненими, зростає динаміка кількісних та якісних показників: дитина спроможна швидко адаптуватися до змінних умов, самостійно обирати доцільний спосіб виконання рухів; вищою стає загальна фізична працездатність та витривалість, з’являється стале позитивне ставлення до спільної рухової діяльності, завдяки чому виникають об’єднання за інтересами, довготривалі ігри та спільні рухові дії, узгоджена взаємодія заради досягнення спільної мети.
2.4 Завдання розвитку
М'язово-рухова діяльність: збагачувати знання дітей про власний організм та здоров'я; формувати потребу дбати про своє здоров'я та здоров'я людей, що навколо, систематично займатися фізкультурою, спортом, загартовуватися; дбайливо ставитися до свого тіла та організму, вміти його доглядати; сприяти усвідомленню зв'язків, що існують у природі, їхньої ролі у житті людини, закономірностей змін у її організмі; формувати міцні рухові навички та забезпечувати якість їх виконання; розвивати рухові якості — швидкість, спритність, загальну витривалість, гнучкість і силу, сміливість та винахідливість, спонукати до їх виявлень; поліпшувати орієнтацію у просторі, відчуття рівноваги, вміння утримувати рівну поставу; розвивати потребу в щоденній руховій діяльності; виховувати самостійність у рухливих іграх, виконанні правил гри, взаємодопомогу, коректне ставлення до своїх ровесників, співпереживання з приводу їхніх невдач; підтримувати інтерес до занять фізкультурою, різних видів спорту й визначних подій спортивного життя в Україні та світі.
2.5 Організація життєдіяльності
Спосіб життя старшого дошкільника має бути рухливим, навантаження чергуватися з відпочинком, колективні ігри та заняття – з можливістю побути на самоті, слід збалансувати м’язову та предметно-практичну діяльність.
2.5.1 Фізкультурно-оздоровча робота
Спрямована на формування в дітей потреби в щоденному виконанні ранкової та гігієнічної, після денного сну, гімнастики (тривалість 8-12 хв.); розвиток уміння чітко виконувати загальнорозвівальні вправи з різних вихідних положень, з більшою амплітудою, в заданому темпі. Педагог проводить щоденні заняття з фізичної культури тривалістю 30-40 хв., залучає дітей до підготовки та прибирання фізкультурного обладнання, заохочує до самостійної гри в природних умовах, організації рухливих ігор і виконання фізичних вправ під час прогулянки (тривалість 45-60 хв.), ігор спортивного характеру (ігри-естафети, городки, настільний теніс, бадмінтон, баскетбол, хокей, футбол тощо). На заняттях з фізичної культури та прогулянках удосконалюються вміння дошкільника кататися на велосипеді, самокаті, ковзанах, санках. Педагог залучає вихованців до підготовки фізкультурних свят, спортивних розваг, командних змагань, і днів здоров'я, продумує маршрути та завдання піших переходів, спонукає їх до проявів витривалості, вправності, наполегливості, винахідливості, співчуття, взаємодопомоги.
2.5.2 Здоров'я і хвороба
Батьки і педагоги розширюють знання дошкільників про те, що є корисним (міцний сон, свіже повітря, раціональне харчування, особиста гігієна, фізичні вправи) і шкідливим для їхнього здоров'я (надання переваги борошняним та солодким стравам, тривале сидіння перед телевізором, комп'ютером, шкідливі звички, бруд, недотримання розпорядку дня тощо). Вони пояснюють дитині причини деяких захворювань та шляхи запобігання їм; доводять, що довготривале життя потребує уваги людини до свого здоров'я; розповідають, що джерелом зміцнення здоров'я і запобігання хворобам є здоровий спосіб життя та безпечна поведінка у довкіллі; наголошують на необхідності дотримуватися певних правил поведінки у разі захворювання; доцільності виконання настанов лікаря (лежати в ліжку, приймати лікувальні процедури, стежити за самопочуттям, повідомляти про його зміни, не брати ліки без дозволу дорослих). Батьки і педагоги формують у старших дошкільників коректне, чуйне ставлення до людей з певними вадами фізичного та психічного здоров'я.
2.5.3 Зовнішність, тіло, основні органи
Керівник закріплює уявлення дитини про себе та власне тіло, підводить до сприйняття ними самобутності, неповторності власного "Я", виховує позитивне ставлення до власної зовнішності (гарні очі, колір та пишність волосся; струнка постава, вправні кінцівки тощо). Дорослий задовольняє елементарну допитливість дитини стосовно свого організму — його будови, призначення, умов та ознак нормального функціонування серцево-судинної, дихальної, м'язової, опорно-рухової, травної та видільної систем, шкіри (надається синкретична, а не деталізована, анатомічна інформація), особливостей тілобудови дівчинки та хлопчика, жінки і чоловіка. Важливо ознайомлювати дошкільника з необхідністю охороняти зір, слух, поставу, шкіру та інші органи; звертати їхню увагу на різноманітність сенсорних вражень, які надає організм у процесі пізнання, підкреслювати значення емоцій для зовнішнього вигляду, настрою, працездатності, встановлення позитивних стосунків з оточенням.
2.5.4 Статева ідентифікація та диференціація
Керівник підтримує позитивне ставлення дітей до власної статі, сприяє розумінню нею своєї природи та відмінностей, норм стосунків між хлопчиками та дівчатками. Батьки і педагоги розповідають про те, що під час вагітності та вигодовування немовляти жінка потребує дбайливого ставлення до себе, звертають увагу на зміну її зовнішнього вигляду (з'являється великий живіт, в якому живе й розвивається плід). Чоловік і жінка разом дбають про його здоров'я та благополуччя, після народження виховують дитину, дбають про неї, один про одного та інших членів родини. Дорослі привертають увагу дитини до того, що жінка створює затишок у родині, а чоловік забезпечує матеріальний добробут і є захисником сім'ї, роду, Батьківщини. Якщо у дитини виникають запитання щодо статевих відмінностей та народження дітей, дорослий індивідуально задовольняє її допитливість доступною достовірною інформацією, подаючи її як природну й доцільну.
2.5.5 Розвиток організму
У ході спілкування та спостережень за різними людьми звертати увагу дошкільника на відмінності в будові тіла дітей та дорослих, дізнається про те, що організм розвивається протягом усього життя, що позначається на зовнішньому вигляді та поведінці. Дитина дістає уявлення про швидкий темп зростання й розвитку в дитинстві, особливості розвитку дорослої людини (організм міцнішає, вдосконалюються рухи, вправними стають кінцівки, зростають можливості, розширюється сфера .діяльності, дорослі навчаються та працюють, створюють сім'ю, народжують дітей); дізнається про те, що в похилому віці погіршується стан здоров'я людини (вона стає слабкішою, змінюється її постава, функціонування систем організму, еластичність шкіри, уповільнюються та слабшають рухи, зменшується витривалість тощо). Дошкільника повідомляють про існування зв'язку між віком та вагою, довжиною, об'ємом та масою тіла; про залежність зовнішнього вигляду та стану організму від успадкованих чинників, особливостей умов життя, активності людини; про тривалість життя, зв'язок різних поколінь, передачу досвіду старшими — молодшим; про те, що людський організм функціонує як єдине ціле, тісно пов'язане зі змінами в навколишньому середовищі.
2.5.6 Гігієна тіла, гігієна діяльності
Педагог допомагає дошкільникові усвідомити необхідність дотримання правил догляду за окремими частинами тіла та органами: обличчям, руками, ногами, нігтями, волоссям, вухами, ротовою порожниною, органами виділення. Виховує потребу в самостійному користуванні індивідуальними гігієнічними засобами та предметами догляду; дає елементарну інформацію про наявність в організмі мікроістот (вірусів, бактерій, мікроорганізмів) та значення профілактики вірусних та інфекційних захворювань. Формує культуру споживання їжі, навчає правильно користуватися столовими приборами, не їсти "на ходу" (на вулиці, в транспорті), не брати їжу брудними (невимитими) руками. Заохочує дитину контролювати положення свого тіла під час фізичного навантаження, наголошує на доцільності змін видів діяльності протягом дня, значенні фізкультурно-оздоровчих заходів; формує культуру м'язової та предметно-практичної активності, вміння самостійно її планувати, обирати матеріали та обладнання, бути охайною, долати труднощі на шляху до мети, об'єктивно оцінювати результати, розуміти, що кожний вид діяльності потребує зручного та доцільного одягу, взуття.
2.5.7 Безпека життєдіяльності
Педагог створюють сприятливі умови для свідомого сприйняття дітьми правил безпечної поведінки: вдома (поводження з незнайомими предметами та речовинами, вогнем, електроприладами тощо); на вулиці (дотримання правил дорожнього руху, зустріч з незнайомими людьми, тваринами), під час відпочинку на водоймі, в лісі; в екстремальних умовах (пожежа, повінь). Батьки і педагоги ознайомлюють старших дошкільників з правилами користування телефоном, повідомляють номери телефонів основних служб допомоги, привчають користуватися ними в разі потреби. Дорослі вправляють дітей у знанні своєї адреси, навчають звертатися по допомогу до працівників міліції в разі, якщо вони відстали або загубилися. В сім'ї та дошкільному навчальному закладі старших дошкільників навчають надавати першу допомогу при носових кровотечах, нескладних травмах, опіках, тепловому та сонячному перегріванні.
Дорослі створюють сприятливі умови для вправляння старшого дошкільника у безпечній, конструктивній, доцільній м'язовій та предметно-практичній активності, організовують повноцінне й раціональне харчування, комплекс загартувальних процедур. Вони дбають про те, щоб обладнання приміщень відповідало санітарним нормам, було безпечним, надійно закріпленим. Задля захищеності та впевненості дитини дорослі вчать її орієнтуватися у безпечних та шкідливих речовинах, матеріалах, користуватися ними. Сприяючи активній руховій діяльності дитини протягом дня, дорослі заохочують її до проявів ініціативи, допитливості, творчості, наполегливості у досягненні результатів. Планують спільну рухову діяльність для розвитку почуття впевненості. Відчуттю впевненості та захищеності дитини сприятиме знання про розташування в приміщенні різних предметів, речей, обладнання, інструментів, лікувальних та побутових речовин тощо, користування ними лише з дозволу та в присутності дорослих; уявлення про небезпечні наслідки невмілого поводження з вогнем, водою, газовими та електроприладами тощо. Важливу роль у становленні особистості відіграє увага дорослих до найменших досягнень дошкільника у фізичній сфері, повага до його зусиль та вміння долати труднощі, врахування його інтересів, надання права вибору змісту рухової діяльності.
2.6 Забезпечення рухової активності
2.6.1 Вправи з основних рухів
Ходьба. Ходити легко, невимушено виконуючи різні рухи руками, зберігаючи правильну поставу. Користуватися різними способами ходьби: на носках, на п'ятках, на зовнішній та внутрішній сторонах стопи, випадами та в присіді, високо піднімаючи коліна, навприсядки, на зігнутих ногах, на прямих ногах, не згинаючи колін. Ходити в різному темпі, з перекатом з п'ятки на носок; приставним та перехресним кроком; спиною вперед; приставним кроком, уперед і назад із заплющеними очима (3-4м), з переступанням через предмети; з предметом у руках; в колоні по одному та парами; «змійкою» зі зміною напрямку. Ходити широким кроком з виконанням завдань (підняти м'яч, розвести руки в сторони і т. д.).
Біг. Бігати на носках високо піднімаючи коліна короткими та широкими кроками; з подоланням перешкод - оббігати та перестрибувати предмети (кубики, кеглі); бігати, викидаючи прямі ноги вперед, закидаючи гомілки назад, бігати у колоні по одному і парами, перешиковуватися за сигналом (з бігу врозтіч, у колону по одному); бігати «змійкою» між розставленими на підлозі предметами в одну лінію, «зигзагом», «равликом» (улиткой), човниковий біг 3-5 разів по 10 м; приставним кроком вперед, правим та лівим боком; бігати спиною вперед, зберігаючи напрям і рівновагу; зі скакалкою, м'ячем, по дошці, лаві, колоді; бігати з високого старту навипередки 25-30м; у повільному темпі 2-3,5хв.
Стрибки. Стрибати по черзі на правій, лівій нозі, просуваючись уперед на 5 м; штовхаючи перед собою маленький предмет (м'яч); на обох ногах на місці з поворотом кругом; рухаючись уперед із затиснутою між ногами торбинкою з піском або м'ячем; перестрибувати на обох ногах 5-6 предметів (висота 15-20 см); стрибати на одній нозі, просуваючись уперед; застрибувати на предмети (колоду, лаву заввишки до 20 см); підстрибувати на місці і з розбігу (3-4 кроки), намагаючись дістати предмет, підвішений на 15-30 см вище від піднятої вгору руки дитини; стрибати у довжину з місця (відстань 80-110 см), у висоту (30-55 см), в глибину (з колоди, куба) заввишки 30-40 см у зазначене місце (м'яке і стійке приземлення); стрибати через довгу й коротку скакалки у різні способи.
Кидання, ловіння. метання. Перекидати м'яч із однієї руки в другу в різному темпі (повільному, швидкому); відбивати м'яч об землю на місці (не менше 12 разів); просуваючись вперед поперемінним та приставним кроками (до 5-6 м); перекидати м'яч іншій дитині обома руками від грудей, з-за голови, стоячи або рухаючись уперед; ловити його з різних вихідних положень (стоячи, сидячи), знизу з відскоку від підлоги з відстані 3-4 м; підкидати м'яч і ловити його обома руками до 20 разів підряд; бити м'ячем об землю, об стіну; підкидати вгору і ловити його після виконання додаткових рухів (плеску перед грудьми); кидати великі та маленькі м'ячі від грудей, знизу та з-за голови однією та обома руками в кільце, прикріплене на відстані 2,2 м від підлоги (землі), з різними швидкістю та положенням тіла (стоячи на місці або рухаючись повільним, швидким кроком уперед); кидати м'ячі, торбинки з піском (маса 200 г) провідною рукою у вертикальну та горизонтальну ціль з відстані 3,5-5 м на дальність на 5-12 м; кидати предмети в ціль, яка рухається; прокочувати м'яч один одному, між предметами.
Повзання та лазіння. Повзати на передпліччях і колінах, штовхаючи перед собою головою м'яч (45 м); повзати в упорі стоячи на колінах спираючись кистями рук по лаві, колоді, похилій дошці; пролізати в обруч грудьми вперед, лівим і правим боком; підлізати під дугу (висота 40-50 см) прямо, лівим та правим боком; лазити по гімнастичній стінці до самого верху зручним для дітей способом; переходити з прольоту на проліт приставним кроком; переходити по діагоналі стінки (спускатися вниз вертикально з одного прольоту на іншій); лазити по мотузяній драбинці довільним способом, між рейками парканчика, по похилій дошці, драбині (кут нахилу 25-30*) в упорі стоячи; перелізати з похилої дошки (заввишки 30 – 40 см) на гімнастичну стінку; перелізати через лаву, колоду; підлізати під дугу, мотузок, палицю, розміщені на висоті 40-50 см; лазити по канату на довільну висоту; підтягуватись по гімнастичній лаві, лежачи на животі або сидячи верхи, рухаючи руками одночасно та поперемінно.
Рівновага. Ходити по дошці, гімнастичній лаві (завширшки 25-15см, заввишки 30-40см), по колоді прямо і боком, тримаючи в руках палицю, м'яч, переступаючи через кубики, мотузок (на висоті 25-35см); ходити по гімнастичній лаві, колоді назустріч іншій дитині, на середині розминатися, підтримуючи партнера за плечі, лікті; ходити й бігати по дошці, покладеній похило (завширшки 20-15см, кут нахилу 15-20*); ходити по рейці гімнастичної лави, по мотузку (завдовжки 8-10 м), покладеному на підлогу прямо, по колу, зигзагоподібне, з торбинкою на голові (маса - 500-700г); стоячи на гімнастичній лаві, колоді, підніматися на носки; стояти на одній нозі, друга відведена назад, руки в сторони; після бігу, стрибків присідати на носках, руки в сторони, вгору, на поясі; крутитися в парі з іншої дитиною, тримаючись за руки.
Загальнорозвівальні вправи:
- приймати різні вихідні положення - стоячи, сидячи, лежачи;
- використовувати предмети - обручі, палиці, скакалки, м'ячі тощо;
- намагатися виконувати вправи чітко, ритмічно, в заданому темпі під музичний супровід, бубон;
- кількість повторів вправ -8-10;
- тривалість комплексу загальнорозвіваючих вправ - 8-12 хв.
Вправи для рук і плечового пояса:
- приймати різні вихідні положення: руки перед грудьми, руки до плечей (лікті опущені, лікті в сторони);
- розводити руки в сторони, випрямляти вперед, розгинаючі в ліктях;
- піднімати руки вгору, розводити у сторони долонями вгору;
- з положення "руки за голову" розводити руки в сторони, піднімати вгору; піднімати руки вперед і вгору, підводячись на носки з положення стоячи, ступні паралельні;
- піднімати руки вперед — угору із зчепленими в замок пальцями (кисті повертати всередину);
- піднімати обидві руки вгору — назад по черзі й одночасно;
- піднімати та опускати кисті, стискати і розтискати пальці;
- енергійно розгинати вперед зігнуті в ліктях руки ("бокс");
- відводити лікті назад двічі-тричі, випрямляти руки в сторони з положення руки перед грудьми, зігнуті в ліктях;
- робити колові рухи вперед і назад по черзі і разом прямими руками;
- виконувати різноманітні рухи руками, лежачи на підлозі.
Вправи для тулуба:
- стати до стіни без плінтуса, притиснутися до неї потилицею, плечима, спиною, сідницею і п'ятками;
- піднімати руки вгору та опускати їх униз;
- притиснувшись спиною до гімнастичної стінки, братися руками за рейку (на рівні стегон), по черзі піднімати зігнуті й прямі ноги;
- стоячи обличчям до гімнастичної стінки, братися руками за рейку на рівні пояса, нахиляється вперед, згинаючись;
- повертатися, розводячи руки в сторони, з положення перед грудьми, за голову;
- нахиляти тулуб у сторони при різних положеннях рук;
- нахиляти тулуб якнайнижче вперед, торкаючись руками підлоги;
- класти та піднімати предмети біля носка правої (лівої) ноги збоку, піднімати за спиною зчеплені руки;
- тримаючи руки вгорі, нахилятися в сторони;
- сидячи на підлозі і спираючись ззаду руками, піднімати, опускати витягнуті ноги, переносити водночас дві ноги через палицю, скакалку;
- нахилятися до правого та лівого колін, торкатися їх лобом, допомагаючи собі руками;
- сидячи на підлозі, скласти ноги навхрест;
- приймати упор присівши, з упору присівши, переходить в упор присівши на одній нозі, відводячи другу в сторону;
- стоячи на колінах, сідати на підлогу справа і зліва від колін;
- лежачи на спині, рухати ногами, схрещувати їх;
- підтягувати голову, ноги до грудей - групується;
- піднімати одночасно голову і плечі, відводити руки назад, прогинатися, лежачи на животі;
- піднімати ноги, зігнуті в колінах, виконувати ними рухи («велосипед»), лежачи на спині;
- піднімати витягнуті ноги, лежачи на спині.
Вправи для ніг:
- переступати на місці, не відриваючи від опори носків ніг;
- присідати кілька разів підряд щоразу нижче, піднімати пряму ногу вперед махом, плескати під ногою в долоні;
- присідати, торкаючись спиною та потилицею стіни;
- присідати, піднімаючи руки вперед, угору з предметами і без них;
- робити випад уперед, у сторону, тримаючи руки на поясі, виконуючи руками рухи вперед, у сторону, вгору;
- захоплювати предмети пальцями ніг, трохи піднімати і опускати, перекладати або пересувати їх зліва направо;
- ходити по палиці босоніж приставним і змінним кроками;
- стрибати на місці на обох ногах, виконуючи рухи руками.
Стройові вправи. Самостійно шикуватися у колону, шеренгу по одному, парами, в коло, перешиковуватися з однієї колони в три, чотири через центр трійками, четвірками; повертатися вправо і вліво. Рівнятися у колоні, шерензі, по лінії, носках. Розмикатися у колоні на витягнуті руки вперед, у шерензі, колі - на витягнуті руки в сторони. Змикання і розмикання приставним кроком.
Фізична реабілітація: корегуючи вправи для формування правильної постави, профілактики плоскостопості, при захворюваннях серцево-судиної, дихальної, травної та інших ситем.
Ритмічні (танцювальні) рухи. Рухатися відповідно до характеру музики, відображати образи, імітаційні рухи. Передавати у виразних рухах характер музики. Виконувати різні варіанти дій під музичний супровід. Пропонувати дітям використовувати в довільних рухах, танцях добре знайомі їм дії, елементи нескладних хороводів. Починати та закінчувати рухи відповідно до музичної фрази. Виконувати приставні кроки з присіданням, крок галопу. Змінювати характер рухів на швидкий, пожвавлений; точно виконувати ритмічний малюнок. Чергувати простий і дрібний крок. Виконувати перешиковування у колі. Розходитись та сходитись парами. Творчо застосовувати знайомі танцювальні дії.
Силові вправи. Виконувати вправи, пов'язані з проявом силових зусиль: сісти і встати без допомоги рук; підняти обидві ноги вгору, лежачі на спині; лежачі на підлозі, перевернутися зі спини на живіт. Під час загальнорозвіваючих вправ з предметами (палиці, обручі, гантелі, гумові кільця, набивні м'ячі тощо) домагатися чіткості заданих напрямків переміщення предмету, точності вихідних і кінцевих положень самого предмета, а також рук, ніг і тулуба.
2.6.2 Рухливі ігри
Ігри з бігом: «Парний біг», «Мишоловка», «Гуси-лебеді», «Вівчар і вовк», «П’ятнашки», «Квач, бери стрічку!», «Карасі і щука», «Перебіжки», «Хитра лисиця», «Зустрічні перебіжки», «Два мороза», «Третій зайвий», «Салки-виручалки», «Чия ланка швидше збереться?», «День і ніч».
Ігри зі стрибками: «Хто краще стрибне?», «Вудка», «З купини на купину», «Жаби і чапля», «Вовк у рові», «Класики», «Не потрап».
Ігри з повзанням і лазінням: «Ведмеді і бджоли», «Лазам як білки», «Цуценята і котятка», «Пожежні на вченні».
Ігри з метанням, киданням і ловом: «Мисливці та зайці», «Мисливець і звірі», «М'яч ведучому», «Хто найвлучніший?», «Хто самий точний», «Піймай м’яч», «Два вогні».
Ігри-естафети: «Веселі змагання», «Естафета парами», «Перевезення врожаю», «Городники», «Хто швидше побудує піраміду?».
Ігри-забави: «Мотузка», «Біг зі зв'язаними ногами», «Півнячий бій», «Перетягни канат».
2.6.3 Ігри з елементами спорту
Городки. Знати 3-4 фігури; набирати правильного вихідного положення; кидати биту збоку і від плеча; вибивати городки з відстані 3-6 метрів.
Бадмінтон. Вчити дітей правильно тримати ракетку. Відбивати волан ракеткою зверху, знизу, збоку, спрямовуючи його в певний бік. Грати в парі з вихователем та одне з одним.
Баскетбол. Перекидати м'яч один одному від грудей, передавати м'яч у русі з відскоком від підлоги; вести м'яч правою і лівою рукою по прямій і між предметами. Кидати м'яч у кошик двома руками від грудей і з-за голови.
Футбол. Виконувати удари по м'ячу з місця та з розбігу. Прокочувати м'яч правою і лівою ногою в заданому напрямку, обводити м'яч навколо предметів. Зупиняти м'яч, що котиться, підошвою або внутрішньою стороною стопи. Закочувати м'яч у лунки, ворота, передавати м'яч ногою одне одному в парах (відстань 3-5м), відбивати від стіни кілька разів поспіль. Грати за спрощеними правилами.
Хокей. Прокочувати шайбу ключкою у заданому напрямку, закочувати шайбу у ворота. Прокочувати її одне одному в парах, зупиняти шайбу (м'яч) ключкою. Грати за спрощеними правилами.
Боулінг. Кидати м'яч знизу для вибивання кеглів з лінії.
3 Орієнтовні форми роботи з дітьми
Хвилинки - здоровинки, спортивні свята, рухливі ігри, спортивні ігри та вправи, ігри-естафети, хороводні ігри, пішохідні переходи, гра-забава, „поради Айболита" розваги, марафони, міні туристичні походи, ігротека Спортландії, Сюрпризіада, ігри-атракціони, валеологічне шоу, спортивні змагання, Дні Здоров'я, турніри, спортивне дозвілля, прогулянки-походи, рухотерапія, логоритмічна гімнастика, психомоторика (краса рухів), народні ігри, театралізоване фізкультурне дійство, пластичний балет, „автошкола", Олімпійські ігри, вправи слухняних пальчиків, каліграфічна хвилинка, пластика рук, мудри…
4 Показники фізичного розвитку дитини
- дотримується норм особистої гігієни;
- розуміє необхідність загартовування, із задоволенням бере участь у загартувальних процедурах;
- має потребу в активній руховій діяльності;
- виявляє інтерес до результатів рухової діяльності; отримує фізичне та естетичне задоволення від чіткого виконання рухових дій;
- дотримується певних інтервалів під час руху в різних шикуваннях, добре орієнтується у просторі;
- тримає рівновагу, стежить за положенням власного тіла під час виконання різноманітних вправ;
- ходить вільними, тримаючись прямо, природно рухає руками;
- бігає легко, ритмічно з різною швидкістю, поєднує біг з подоланням перешкод;
- володіє різними видами ходьби та бігу;
- впевнено стрибає з місця, відштовхуючись обома ногами й змахуючи руками, м'яко приземлюється;
- лазить по гімнастичній стінці (драбині) перемінним способом, не пропускаючи щаблів; володіє лазінням по канату довільним способом; успішно пролізає в обруч прямо, лівим та правим боком; підлізає під дугу;
- підкидає і ловить м'яч, відбиває його від підлоги, поєднує змах з енергійним кидком предмета;
- знає та дотримується правил під час рухливих ігор;
- катається на велосипеді, санчатах; ходить на лижах; знає спрощенні правила ігор спортивного характеру (бадмінтон, городки, футбол, хокей, баскетбол, боулінг).
5 Дитина має спортивні здібності, якщо
- Дуже енергійна, увесь час хоче рухатися
- Здається, що вона ніколи не втомлюється
- Смілива, не боїться синяків і шишок
- Краще за багатьох однолітків розвинена фізично
- Майже завжди прагне виграти в спортивних іграх
- Віддає перевагу над спокійними розвагами навіть безцільній метушні"
- У неї є свій герой-спортсмен
- Має широкий діапазон рухів (від повільного до швидкого, від плавного до
різкого)
- Прекрасно утримує рівновагу
- Демонструє хороший рівень розвитку основних рухових навичок
(ходьба, біг, лазіння, стрибки, уміння кидати і ловити предмети)
6 Поради батькам
- Дотримуйтеся вдома режиму дня, санітарно-гігієнічних вимог, культурно-гігієнічних навичок;
- щоденно разом із дітьми виконуйте ранкову гімнастику, здійснюйте загартовуючи процедури; виходьте на прогулянки;
- залучайте дітей до виконання основних рухів - вправляйте в ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, рівновазі, вправах із м'ячем;
- разом з дітьми здійснюйте пішохідні прогулянки, туристичні походи;
- грайте в рухливі, спортивні ігри;
- облаштуйте в квартирі спортивний куточок;
- катайтеся разом з дітьми на санчатах, ковзанах, лижах; велосипедах, роликах; грайте у бадмінтон, теніс, футбол, баскетбол, хокей; з м'ячем; плигайте на скакалці; плавайте та грайте на воді;
- беріть участь разом з дітьми у проведенні свят, розваг, днів здоров'я, зборах, конференціях, лекціях з питань здоров'я, фізичного виховання дітей, організованих у дошкільних установах.
Додаток 1
Рекомендовані вправи з використанням обладнання та інвентарю
Література
- Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Наук. кер. та заг. ред. Кононенко О.Л. – 3-тє вид., випр. - К.: «Світич», 2008. – 430 стор.
- Бурова А.П. організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 256 стор.
- Денисенко Н.Ф., Лиходід Л.В., Лупінович С.В., Михайличенко А.Ф. Витоки здоров’я дитини. Навчально-методичний посібник – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 160 стор.
- Лохвіцька Л.В., Андрющенко Т.К. Дошкільникам про основи здоров’я. Навчально-методичний посібник - Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 192 стор.
- Ляшенко Г.І. Фізіологічні особливості дітей дошкільного віку. Бібліотека дошкільного працівника – К.: «радянська школа», 1982. – 149 стор.
- Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»/ Наук. кер. та заг. ред. Кононенко О.Л. – 2-ге вид., випр.. – К: Світич, 2009. – 208 стор.
- Шишкина В.А. Движение + движение. Книга для воспитателя детского сада - М.: «Просвещение», 1992. – 96 стор.